Ny data ger kunskap för att minska cykelolyckorna

Med hjälp av unika data har forskarna vid VTI, Statens Transport och vägforsknings institut, på uppdrag av Länsförsäkringars Forskningsfond studerat vad som orsakar cykelolyckor.

För att utveckla en förståelse för allvarlighetsgraden vid olika typer av cykelolyckor har data som registrerar cyklistens GPS-koordinater och accelerationer samt intervjuer med cyklister som råkat ut för en incident analyserats.

– Vi vet från andra trafikantgrupper att det finns en relation mellan mindre incidenter och allvarligare olyckor. Kunskap om dessa lindrigare olyckor leder alltså till en möjlighet att åtgärda och förhindra att de uppstår men också att förhindra mer allvarliga olyckor, säger Jan Anderson, professor på VTI.

Studien visar att cyklister med god cykelerfarenhet vilka råkar ut för incidenter i över 50 procent av fallen resulterar i en skada. Det är alltså hälften av dem som råkar ut för en incident som bara reser sig och cyklar vidare. Studien visar också att de flesta blir berörda av incidenten och tar det betydligt lugnare eller till och med undviker att hoppa upp på cykeln utan i stället leder cykeln vidare. De övriga 50 procenten uppger att de fått ont i olika allvarlighetsgrad.

Studien visar också att sannolikheten för att en incident uppstår ökar desto längre ifrån normala förhållanden och rutiner som cyklisten befinner sig i. Det innebär att då underlaget är halt, då det finns många andra trafikanter, då det är mörkt etcetera ökar risken för en incident. Det är därför viktigt att prata om riskerna, hur lätt det är att hamna i en olycka och att påminna om cyklistens sårbarhet.

– Vi ser också att det finns en potential att utveckla stöd till cyklisten. Resultaten tyder på att det finns möjlighet att förutse en olycka och vi skulle därför gärna se mer utveckling av tekniken för att utifrån data, såsom GPS- och stabilitetsdata, minska riskerna för cykelolyckor säger Mari Sparr, Forskningsansvarig för teknik på Länsförsäkringars Forskningsfond.

Jan Andersson:

– Det finns problem med urvalet vad gäller ålder och kön så studien ska inte övertolkas. Men för första gången finns det alltså en relation mellan antalet allvarligt skadade och incidenter samt analys av hur vi cyklar innan och efter en incident.

Så cyklar du säkert:

Fakta
Projektet har använt statistik från en helt ny datakälla, Hövding. Hjälmen* registrerar cyklistens GPS-koordinater och accelerationer, hur mycket det skakar och var den löser ut. Hjälm- och enkätdata har samlats in och intervjuer har genomförts med cyklister som råkat ut för en händelse.

Mer information om studien och rapporten: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1778074/FULLTEXT01.pdf

*Enligt definitionen är Hövding ingen hjälm utan ett huvudskydd

Länk till Länsförsäkringars pressrum: https://www.lansforsakringar.se/privat/om-oss/press-media/
Länk till Länsförsäkringar på Twitter: https://twitter.com/forsakringar

Jan Andersson, professor VTI, 013 – 204264, jan.andersson@vti.se
Mari Sparr, Forskningsansvarig Länsförsäkringars forskningsfond, 0721428394, mari.sparr@lansforsakringar.se
Länsförsäkringars pressjour, telefon 08 – 588 418 50, press@lansforsakringar.se

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.