Ny rapport visar – så sparar vi till barnen

På 10 år har det månadsbelopp som föräldrar sparar till sina barn ökat från498 kr per barn och månad till 613 kr. Glädjande är att under samma tidsperiod har andelen som inte sparar alls till barnen sjunkit från 21 till 15 procent. Det visar statistik som Novus tagit fram till Länsförsäkringars rapport Så sparar vi till barnen och bygger på intervjuer med 2 477 föräldrar med barn under 18 år.

Föräldrar sparar till sina barn för att de vill ge barnen en bra start i det vuxna livet; det kan vara till ett körkort, en kontantinsats till första lägenheten eller ett startkapital för att flytta hemifrån. Men hur man ska spara är dock inte alltid det lättaste för föräldrarna att veta. De flesta väljer att månadsspara i fonder men fortfarande ligger det miljarder kronor på usla sparkonton – vilket undersökningen också visar. Hälften av de tillfrågade föräldrarna har alla eller delar av sparpengarna på sparkonton utan någon ränta.

Det genomsnittliga sparkapitalet har ökat till 125 191 kronor sedan den första mätningen genomfördes 2012 men det gäller inte alla och för en del kan det finnas anledning att se över hur mycket de sparar. Många glömmer att höja beloppet under årens lopp.

– Under de senaste tio åren har den disponibla inkomsten för stora grupper ökat, liksom inflationen. Höjer du inte sparandet mer än inflationen så ökar inte beloppet i reala termer. Väljer du dessutom att spara på sparkonto så urholkas värdet också i takt med inflationen, säger Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar.

Tidshorisonten är en viktig parameter i sparandet

Men är det alltid fel att spara på sparkonto? Nej, det som är viktigt är att bestämma sig för är när pengarna ska användas, säger Emma Persson och fortsätter:

– Hur länge pengarna ska sparas eller när de ska användas har betydelse för vilket sparalternativ du ska välja. Generellt kan det vara bra att ha en buffert på sparkonto för kortsiktigt sparande och plötsliga och oväntade utgifter. För långsiktigt sparande är fonder ett bättre alternativ.

Om du sätter undan 500 kronor i månaden och lägger dem i ett fondsparande med fem procents avkastning per år kan sparandet efter 18 år ha vuxit till 177 236 kronor. Beräkningen tar inte hänsyn till avgifter och skatter.

Fakta ur rapporten

– De som har ett barn sparar i genomsnitt 613 kronor per månad.

– De som har två barn sparar i genomsnitt 575 kronor per barn och månad.

– De som har tre barn sparar i genomsnitt 511 kronor per barn och månad.

Andelen som inte sparar alls till sina barn är 15 procent.

Det genomsnittliga sparade kapitalet är idag 125 191 kronor per barn.

Syftet med sparandet är för de allra flesta att ge sina barn en god start i livet.

Vanligaste sparformen är fonder, följt av sparkonto och aktier. Fler kvinnor än män uppger att de sparar på sparkonto utan ränta.

Andelen föräldrar som sparar i sitt eget namn ökar. Var tredje förälder sparar i sitt eget namn.

Den 1 mars 2018 höjdes barnbidraget med 200 kr. Åtta av tio föräldrar uppger att de inte har höjt sparandet till följd av det. Varannan anger som anledning att de helt enkelt inte har tänkt på det.

Undersökningen genomfördes genom webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel av 2 477 personer med barn under 18 år.

Läs hela rapporten här https://www.lansforsakringar.se/privat/bank/ekonomitips/spara-till-barn/

Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar. Tel. 076-109 27 30
Länsförsäkringars pressjour, Tel. 08 – 588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.