Ny tjänst för ett tryggare pensionssparande

Länsförsäkringar inför en kostnadsfri riskminskningslösning på marknaden för tjänstepension som man kan välja oavsett vilka fonder man har i övrigt. – Syftet är att trygga sparandet och ge småföretagarna och deras anställda möjlighet till bättre pension, säger Mats Wester, pensionsexpert på Länsförsäkringar.

Tjänsten som heter Bevara Pension minskar risken i sparandet succesivt inför och under utbetalning.

– Avgörande för att få bra pension är att ha en tjänstepension och att få bra värdeökning på sitt tjänstepensionssparande. Samtidigt vet vi att de flesta vill ha enkla och trygga lösningar och slippa fundera över om man har sitt sparande rätt placerat. Det ska vara enkelt att pensionsspara och som småföretagare finns det mycket annat än pension att tänka på, säger Mats Wester.

– Bevara Pension gör att kunderna har möjlighet att ta lite högre risk i sitt sparande när det är lång tid kvar till pensionen och har på så sätt möjlighet att få en bättre pension.

Genom att vi minskar risken mot slutet av spartiden och även under utbetalningstiden tryggas kundens pension, säger Mats Wester.

Fakta om Bevara Pension

Tjänsten Bevara Pension är en kostnadsfri tilläggstjänst för kunder som har Friplan*) med pensionssparande i fondförvaltning. Med Bevara Pension flyttas pensionssparandet successivt över till en fond med låg risk. Överflyttningen startar några år före pension, sköts automatiskt och tar hänsyn till vald pensionsålder och utbetalningstid.

*Friplan är till för företagare och deras anställda i de fall där företaget inte har kollektivavtal. En Friplan kan, förutom pensionssparande, innehålla skydd vid långvarig sjukdom, olycksfallsförsäkring, samt skydd till familjen vid dödsfall. Det går också att komplettera med sjukvårdsförsäkring och förebyggande hälsotjänster.

Läs mer på www.lansforsakringar.se/företag/pension/bevara-pension

För ytterligare information kontakta gärna:
Mats Wester, pensionsexpert, Länsförsäkringar, telefon: 073-96 41021
Presskontakt Länsförsäkringar, telefon 08 – 588 418 50