Omöjligt att få ihop till kontantinsatsen i vissa län

Den som på fem år vill få ihop pengar till kontantinsatsen kan bli tvungen att spara upp till nästan en fjärdedel av sin månadsinkomst efter skatt för att ha råd att köpa en lägenhet på 30 kvadrat. Men variationen är stor i landets län. Det visar den andra delen i Länsförsäkringars serie Länsrapporten, som under året kommer att analysera hur inkomst, skuldsättning och bostadsmarknaden påverkar invånarna i landets alla län och kommuner. Men Elisabeth Hedmark privatekonom på Länsförsäkringar menar att ett subventionerat bosparande kan hjälpa unga med bostadsköpet.

Bristen på hyreslägenheter, skenande bostadsrättspriser och dyra andrahandsboenden gör bostadssituationen hopplös för många av dagens unga bostadssökande. De som köper en lägenhet i län med höga bostadspriser får idag räkna med att spara en stor del av sin disponibla inkomst för att få ihop till kontantinsatsen.

– Marknaden är på många ställen överhettad. Som förstagångsköpare är det svårt att ta sig in om man inte redan äger en bostadsrätt som man kan sälja för att köpa nytt. Klivet in har dessutom försvårats ytterligare på sistone med tanke på bolånetaket och amorteringskraven, säger Elisabeth Hedmark.

För den som inte har föräldrar att luta sig mot kan det vara hopplöst att köpa en egen bostad. Hyresrätter finns det få av och köerna kan vara långa. Och bor man i andra hand är det svårt att spara ihop kontantinsatsen till en bostad framförallt i vissa storstäder. Elisabeth Hedmark privatekonom på Länsförsäkringar tycker inte att det i dagsläget finns någon riktigt bra lösning för unga som står utan bostad men tycker att ett subventionerat bosparande skulle kunna vara en väg att gå.

– Genom att spara avdragsgillt och skattefritt är det möjligt att snabbare få ihop en kontantinsats till ett boende. Idag finns det ett förmånligt bosparande i Norge som vi skulle kunna införa även här i Sverige, avslutar Elisabeth Hedmark.

Se diagram som visar hur lång tid det tar att spara ihop till kontantinsatsen i landets alla län. Tabellerna visar hur lång tid det tar för olika bostads- och familjetyper samt storlekar på bostaden.

Elisabeth Hedmark, privatekonom på Länsförsäkringar, 073-96 419 69
Presskontakt Länsförsäkringar, 08-588 418 50

Så här lång tid tar det att spara ihop till en kontantinsats till en lägenhet på 30 kvadrat för en person i landets alla län.