Örian Söderberg ny VD för Länsförsäkringar Jönköping

Örian Söderberg har utsetts till VD för Länsförsäkringar Jönköping och tillträder den 4 juni. Örian är sedan juli 2005 VD för Länsförsäkringar Fonder. Örian efterträder Anders Lofthammar som varit tf VD för Länsförsäkringar Jönköping sedan december 2006.
Anders Lofthammar återgår samtidigt som chef för marknadsområde Sak och vice VD Länsförsäkringar Jönköping.

Örian Söderberg har tidigare, mars 2000 - maj 2002, varit VD för Länsförsäkringar Fonder. 2002 – 2005 var Örian vice VD för Länsförsäkringar Stockholm. Örian har varit anställd inom länsförsäkringsgruppen sedan 1985, då han var med om att starta Länsförsäkringar Liv. Han arbetade därefter med affärsutveckling inom gruppen med fokus på sparande och startade Länsförsäkringar Fonder 1989, Länsförsäkringar Bank 1995 och var dessa bolags första VD.

- Örian har en lång erfarenhet av länsförsäkringsgruppen och gedigen kompetens i såväl utveckling och verksamhet inom sparande- som inom sakförsäkringsområdet. Örian är med denna bakgrund rätt person att leda den fortsatta utvecklingen av sakförsäkring inom Länsförsäkringar Jönköping såväl som vår intensifierade satsning inom bank- och pensionsområdet, säger Evert Svensson, styrelseordförande för Länsförsäkringar Jönköping.

- Stort grattis och lycka till Örian. Det är glädjande att arbetsrotationen inom länsförsäkringsgruppen fortsätter och att det också sker inom de mest ledande befattningarna, säger Tomas Johansson, vd Länsförsäkringar Bank. Arbetet med att finna efterträdare till Örian som vd för fondbolaget har startat. Fram till dess är Eva Gottfridsdotter t f VD för Länsförsäkringar Fonder, idag vice VD i bolaget.

Örian Söderberg, VD Länsförsäkringar Fonder

Dag Rosander, presschef Länsförsäkringar AB