Oron på världens börser fick pensionsspararna att sälja aktiefonder

Osäkerhet på marknaden med bland annat oro för stigande räntor i USA tillsammans med hot om handelskrig har fått börskurserna att falla i oktober. De bolagsrapporter som hittills har kommit för det tredje kvartalet har generellt varit bra, medan börsreaktionen varit negativ för de bolag som rapporterat lägre vinst- eller försäljningsutveckling än marknadens förväntningar. Marknadsläget har påverkat hur våra kunder har agerat under månaden och aktivitetsnivån bland pensionskunderna inom fondförsäkring hamnade i oktober på årshögsta sett till antalet fondbyten. De som har varit aktiva och bytt fonder har valt att sälja aktiefonder för att istället investera i fonder med lägre risknivå.

I oktober har vi sett stora inflöden till räntefonder samtidigt som aktiefonder har sålts på bred front, framförallt är det korta räntefonder som varit spararnas förstahandval.

– Som pensionssparare är det viktigt att tänka långsiktigt. Det är en bra ide att löpande se över sitt sparande och risknivå utifrån hur länge man har kvar till sin pension. Ett regelbundet sparande jämnar ut svängningarna över tiden och om man byter fonder kortsiktigt gäller det att inte glömma bort att aktiefonder historiskt varit att föredra för ett långsiktigt sparande även om svängningar förekommer och historisk avkastning inte är någon garanti, säger Emma Persson Privatekonom, Länsförsäkringar.

Sverigefonder och Europafonder är de kategorier där utflödena varit störst under oktober. Även fonder som till exempel teknik- och Globalfonder, som under året varit sparfavoriter, uppvisar negativa nettoflöden under den senaste månaden.

Börsoron under oktober har fått många att trycka på säljknappen och vi ser en tendens mot tryggare placeringar hos en del kunder. En del kunder har säkrat vinster i Sverige- och Europafonder och istället valt korta ränteplaceringar. Fortfarande verkar dock majoriteten av spararna inse att ett långsiktigt aktiesparande på börsen innebär att man måste acceptera en viss volatilitet, säger Emma Persson.

Läget på marknaden har bidragit till ökade fondhandelsvolymer under oktober. Aktiviteten hos våra pensionssparares fondhandel ökade med 40 procent jämfört med föregående månad och aktiviteten sett till antalet fondbyten hamnade på årshögsta. Senast vi såg volymer på liknande nivå var under februari i år.

– Det fondsparare måste göra är att fundera över vilken risk man kan acceptera och ändå sova gott om natten. För den som känner sig osäker på framtiden kan en bredare fond eller en blandfond vara ett bra alternativ. Att då och då se över sitt sparande och justera sin portfölj kan vara extra viktigt om börsoron fortsätter, säger Emma Persson.

Emma Persson, Privatekonom, Länsförsäkringar, 0761-09 27 30
Länsförsäkringar pressjour, 08-588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.