Ovädret Babet – så skyddar du ditt hem

SMHI har utfärdat en orange varning för södra Sverige med anledning av ovädret Babet som väntas dra in under fredagseftermiddagen. Länsförsäkringar listar vad man kan tänka på för att skydda sitt hem – före, under och efter.

– Kombinationen av stark vind och höga vattenflöden kan innebära risker i form av att egendom blåser bort eller att man drabbas av översvämning. Om vatten tränger in i huset ökar risken för fuktskador, mögel och röta, säger Mats Svensson, skadechef på LF Blekinge.

1. Förebyggande åtgärder vid starka vindar
  • Finns det höga träd på tomten, eller träd nära byggnader? Titta på trädet så att det är friskt, i äldre träd finns risk för röta och har därför lättare att falla vid en storm.
  • Förankra eller förvara lösa föremål i ett förråd eller inomhus.
  • Se till att båtar som fortfarande ligger i vattnet är väl säkrade. Om du förvarar en båt på tomten – kontrollera att tält/presenning är väl förankrad och remmar spända.
  • Om du har ett uterum eller växthus - kontrollera att taket är förankrat. Stäng dörrar och eventuella fönster.
  • Parkera om möjligt bilen under tak eller garage.
  • Se över ditt tak så inga takpannor, takplåtar eller fasadbeklädnad är lösa.
  • Fäll in markiser om det är storm på gång.
  • Förankra eventuella fönsterluckor.
  • Stäng tak- och vindsluckor.

1. Vid risk för höga vattenflöden
  • Om vatten tränger in i huset – bryt strömmen eftersom vattnet kan vara strömförande.
  • Om vattnet kommer in via golvbrunnarna – tryck in en filt eller handduk i brunnen och lägg en rejäl tyngd på minst tio kilo ovanpå.
  • Torka, pumpa eller ös ut vatten så fort som möjligt.
  • Kontakta Räddningstjänsten på larmnumret 112 om läget blir för besvärligt.

1. När stormen passerat
  • Dokumentera eventuells skador – ta foto eller filma.
  • Hyr eller köp en avfuktare och ställ den i eventuella fuktskadade utrymmena så fort som möjligt. Spara alla kvitton.
  • Släng ingenting innan du har kontaktat försäkringsbolaget och fått besked om hur du ska göra.
  • Om du har drabbats av skada – gör en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag som kan anvisa firmor som kan hjälpa till att pumpa bort vatten, sanera, torka och reparera.

Länk till Länsförsäkringars pressrum: https://www.lansforsakringar.se/privat/om-oss/press-media/

Länk till Länsförsäkringar på Twitter: https://twitter.com/forsakringar

Mats Svensson, skadechef, LF Blekinge, 0708 – 19 58 09

Länsförsäkringars pressjour, telefon 08 – 588 418 50, press@lansforsakringar.se

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.