Pensionssparare mer aktiva när börsen svajar

Generellt kan man säga att antalet fondbyten ökar när det är skakigt på börsen. Trenden vi ser är att kunderna säljer aktiefonder och köper räntefonder när börsen går ner och tvärtom när börsen går bättre. Kunderna är dock snabbare på att sälja vid nedgång medan de sedan köper in sig utspritt under en längre period, säger Trifa Chireh pensionsekonom på Länsförsäkringar

De aktiva kunderna som gör omplaceringar för pensionssparande har, under vissa perioder de senaste åren, gjort dubbelt så många fondbyten jämfört med tidigare år.

– Det är bra att vara aktiv inte nödvändigt för att få en bra pension. Det viktiga är att man som sparare kommer igång och väljer fonder med en risknivå som känns bekväm och har en långsiktig plan för pensionssparandet, säger Trifa Chireh och fortsätter;

Att ha hela sitt sparande i exempelvis räntefonder kan låta tryggt, men då kan man gå miste om viktig tillväxt. Så se regelbundet över fondvalen och var beredd på att fonder med högre risk kan såväl öka som minska kraftigt i värde.

Åtta av tio svenskar sparar i fonder. Räknar man in premiepensionen är nästan alla vuxna svenskar fondsparare på ett eller annat sätt. Fondval kan för de flesta göras i alla tre delarna som pensionen består av; premiepensionen som är en del av den allmänna pensionen, tjänstepensionen och eventuellt privat pensionssparande.

Börsåret har inletts minst sagt svajigt. Att spekulera i börsutvecklingen på kort sikt är mycket svårt och det är viktigt att komma ihåg att pensionssparande är ett sparande under många år, säger Trifa Chireh.

Läs mer om hur fondvalen kan anpassas för pensionen beroende på ålder och sparhorisont.

Länk till Länsförsäkringars pressrum

Länk till Länsförsäkringar på Twitter

Trifa Chireh, pensionsekonom, telefon 073 - 094 2852

Länsförsäkringars pressjour, telefon 08 – 588 41850, press@lansforsakringar.se

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.