Pensionsspararna fortsatt försiktiga under april

Trots en viss återhämtning på de flesta av världens börser i april var fondförsäkringskunderna fortsatt försiktiga och nettosålde aktiefonder till förmån för räntefonder. Pensionsspararna sålde framförallt aktiefonder som placerar i Sverige. Utvecklingen sedan årsskiftet visar att tillväxtmarknader fortsatt är spararnas favorit medan Sverigefonder ligger i botten.  Det visar statistik från Länsförsäkringar.

– Trots ett positivare börsklimat ser vi inget tydligt skifte mot aktiefonder i april. Så här långt är det bara i januari som aktiefonder nettoköpts framför räntefonder. Pensionsspararna är fortsatt försiktiga även om de verkar ha en något ljusare syn än tidigare eftersom de väljer räntefonder med lite högre risk – företagsobligationer - och i vissa fall blandfonder, säger Jim Rotsman, Produktchef, Länsförsäkringars fondlivverksamhet.

– Förra årets favorit var Sverigefonder, men nu tillhör kategorin det som spararna sålt mest så här långt i år. Det är troligtvis ett resultat av årets relativt sätt svaga börsutveckling. Intressant för april är att Sverige fortsätter att tillhöra den mest sålda kategorin trots att börsen har vänt upp, fortsätter Jim Rotsman.

April blev årets hittills lugnaste månad både sett både till antalet fondbyten och till storleken på volymerna.

Jim Rotsman, Produktchef, Länsförsäkringar Fondliv, 08-588 402 82

Presskontakt, 08-588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.