Pensionsspararna mer pessimistiska under första kvartalet

2017 präglades av stigande kurser.  Då valde fondförsäkringskunderna aktiefonder och Sverige tillhörde favoriten. Trenden fortsatte under januari men sedan vände börshumöret. Under det första kvartalet 2018 blev kunderna mer pessimistiska och trenden förstärktes med att spararna bytte till räntefonder och lämnade aktiefonder, framförallt Sverigefonder. Det visar fondstatistik från Länsförsäkringar.

– Börsfallet i februari fick kunderna att sälja aktiefonder och på totalen ser vi en tydlig överviktning från aktier till räntor. Våra sparare lämnar framförallt Sverigefonder till förmån för räntefonder. Även branschfonder och i synnerhet fastighetsfonden finns på säljsidan. De kunder som fått tillbaka lite riskaptit i mars byter i stor utsträckning till Tillväxtmarknadsfonder. Det är en kategori med en positiv utveckling den senaste tiden, säger Jim Rotsman, Produktchef, Länsförsäkringar Fondliv.

Under mars gjordes något fler fondbyten jämfört med föregående månad och volymerna var mer normala.

– Ser vi på kvartalet är antalet fondbyten i linje med 2017 men jämfört med 2016 har aktivitetsnivån ökat med över 30 procent. En förklaring till det är turbulens i februari 2018 samt att vi lanserade ett stort antal nya fonder i början av 2017.   Båda händelserna bidrog till ökad aktivitet bland kunderna, säger Jim Rotsman.

Läs mer om Länsförsäkringars fondutbud > >

Pressrum med bilder, filmer och logotyper samt kontaktpersoner: https://www.lansforsakringar.se/om-oss/press-media/
Länsförsäkringar på Twitter:
www.twitter.com/forsakringar

Jim Rotsman, Produktchef, Länsförsäkringar Fondliv, 08-588 402 82

Presskontakt Länsförsäkringar, 08-588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.