Pensionsspararna ratar tillväxtmarknader

Branschfonder och Nordamerikafonder fortsätter att vara höstens favoriter bland pensionssparare som väljer aktiefonder. Samtidigt fortsätter favoriten från början av året, Tillväxtmarknadsfonder, att tillhöra förlorarna när det gäller kundernas pensionssparande. Intresset för Sverigefonder är fortsatt lågt, något som kan bestå med anledning av det politiska läget. Det visar statistik om fondförsäkring från Länsförsäkringar.

– September blev en ganska lugn månad i nivå med augusti. De tecken vi såg i augusti håller också i sig under september. Nordamerika, globalfonder samt teknik- och läkemedel är pensionsspararna favoriter. Vi ser att tre stycken USA-fonder ligger bland topp tio när det gäller de mest köpta. Just USA har fått en extra skjuts för de svenska spararna tack vare valutaeffekten av en stark dollar, säger Emma Persson Privatekonom, Länsförsäkringar.

Mest köpt/såld per fondkategori: september 2018

Tillväxtmarknadsfonder var i början av året en favorit hos pensionsspararna men är sedan i maj på säljlistan, denna trend fortsätter i september. Dessa marknader har haft en svag utveckling och en negativ valutaeffekt för sparare i Sverige. Även Sverigefonder såldes under valmånaden, både sett till nettoantal transaktioner och nettoflöde.

Nettoflöden per tillgångsslag: september 2018

– När vi tittar på flödena är räntefonder som kategori större än aktier under september. Vi ser att en del sparare sannolikt tagit hem vinster som de placerat i räntefonder i väntan på att ta risk igen. Framförallt är det korta räntefonder som de aktiva spararna ser som en tillfällig parkeringsplats. För ett långsiktigt pensionssparande är det viktigt att anpassa sparandet utifrån sin placeringshorisont och riskvilja. Detta gäller både aktiva sparare och de som inte över sitt sparande så ofta. säger Emma Persson.

Du kan läsa mer om våra experters syn på det ekonomiska läget i Sverige och omvärlden i Investeringshjälpen. Syftet med Investeringshjälpen är att underlätta för dig att förstå hur omvärlden påverkar hur vi placerar.

Emma Persson, Privatekonom, Länsförsäkringar, 0761-09 27 30
Länsförsäkringar pressjour, 08-588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.