Pensionsspararna visar en försiktig optimism

Aktiefonder fick ett litet uppsving under månaden, där var bransch- och nordamerikafonder de populäraste valen.  Aktiviteten ökade något från föregående två sommarmånader, både sett till antalet transaktioner som gjordes och storleken på handelsvolymerna. Efter att kunderna i juni och juli valt att köpa räntefonder framför aktier vände förhållandet till det motsatta under augusti, även om volymerna in till aktiefonder är blygsammare än i exempelvis maj. Då var nettoflödena till aktiefonder tio gånger större.  Det visar statistik om fondförsäkring från Länsförsäkringar.

– Trenden från juni håller i sig bland kunderna som väljer aktiefonder. Nordamerika, teknik- och läkemedel är de mest köpta fondkategorierna också i augusti, kategorier som har haft en mycket stark positiv utveckling det senaste året. Sparare som till exempel valde en teknikfond i början av året har kunnat få en avkastning på nära 30 procent sedan årsskriftet. Många vill ta del av uppgången. Vi ser också att spararna har en mer positiv syn på Sverige, en kategori som nettosålts sett till helåret men som i augusti är den femte mest köpta kategorin, säger Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar.

– Vi ser också att den negativa trenden för tillväxtmarknader fortsätter och spararna valde att rata denna kategori även i augusti. Oro kring handelskrig mellan USA och Kina samt en stärkt dollar som påverkar tillväxtländer med stora dollarlån är några faktorer som troligen haft en inverkan på spararnas tro på tillväxtmarknadsbörsernas utveckling. Räntefonder har tidigare under året varit populära bland fondförsäkringskunderna men i augusti letar sig ingen räntefond in på topp 10-listan över mest köpta. De som ändå valde räntefonder i augusti valde främst företagsräntor samtidigt som korta räntefonder tillhörde de mest sålda under månaden, säger Emma Persson.

Emma Persson, privatekonom, Länsförsäkringar, 0761-09 27 30

Länsförsäkringar pressjour, 08-588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.