Pris till företag med getter som blodgivare

Tävlingen Ung Växtkraft är avgjord. I hård konkurrens är årets vinnare Lovisa Hessle Bergman som driver Capra Science i Ängelholm. Företaget framställer antikroppar där getter är blodgivare.

Ur blodet utvinns antikroppar som används för diagnos inom sjukvården och för framtagning av nya läkemedel. Kunderna finns över hela världen. Dessutom är hela djur- och beteshållningen och foderproduktionen EU-ekologiskt godkänd vilket är helt unikt för den här typen av verksamhet.

– Företaget är fortfarande under uppbyggnad men redan under 2011 räknar vi med att omsätta ett par miljoner, berättar grundaren Lovisa Hessle Bergman. Som en bonus i vårt arbete hjälper vi också till att bevara den utrotningshotade svenska lantrasgeten.

Priset Ung Växtkraft, som är instiftat av Länsförsäkringar, är på 50 000 kronor och kriterierna är att företagaren ska ha sitt säte på landsbygden och vara en ung entreprenör, med nyskapande verksamhet som berikar landsbygden.

– Det känns bra att få en bekräftelse på sitt arbete efter en lång och intensiv startfas. För mig är den etiska aspekten av företaget viktigast; där vi bidrar till att minska lidande och rädda liv inom sjukvården utan att kompromissa med djurens välbefinnande, säger Lovisa Hessle Bergman.

Juryns motivering:

Lovisa tar initiativ och har starka drivkrafter för nyskapande. Hon har med egna medel och enträget arbete jobbat fram ett koncept som skiljer sig från mängden vid framställning av serum för sjukvård och forskning. Capra Science har djuromsorg som högsta prioritet.  Dessutom visar Lovisa och Capra Science att man kan göra en förändring och på sikt påverka andra till en bättre djurhållning. Länsförsäkringar och LRF Ungdomen vill med detta pris visa hur viktigt det är med god djuromsorg i alla led och att en ibland ifrågasatt bransch faktiskt har sina ljusglimtar.

74 företagare nominerades till priset Ung Växtkraft 2011. Prisutdelning sker vid LRF Ungdomens riksstämma den 10 mars. Juryn består av Carl Henrik Ohlsson, Länsförsäkringar Skaraborg, Eva Engström, LRF Konsult, Lars Sundström, LRF och Victor Netland, LRF Ungdomen.

Lovisa Hessle Bergman, Capra Science, 042-20 71 10,info@caprascience.com
Carl Henrik Ohlsson, vd Länsförsäkringar Skaraborg och ordf i juryn, 0708-71 70 70
Presskontakt Länsförsäkringar, 08-588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 24 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna en helhet av bank- och försäkringstjänster. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring och genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär.