Procenten gör stor skillnad för pensionen

Några procent mer i avkastning på pensionssparandet betyder flera hundra tusen kronor extra när man går i pension. Är man i 30-årsåldern och sparar 500 kronor i månaden är skillnaden mellan 4 och 8 procents avkastning över 440 000 kronor eller drygt 7 000 kronor i månaden.

– Många löntagare riskerar att inte få mer än hälften av lönen i pension om de inte sparar själva. När det egna sparandet har så stor betydelse blir det ännu viktigare att göra vad man kan för att få så bra avkastning som möjligt på sitt pensionssparande, säger Håkan Danielsson, vd Länsförsäkringar Liv.

Drygt hälften av svenskarna sparar i en privat pensionsförsäkring. Länsförsäkringars beräkningar visar att några procents skillnad i avkastning på en pensionsförsäkring gör stor skillnad på lång sikt. Många börjar pensionsspara i 30-årsåldern. Det innebär att de kommer att spara till sin pension i cirka 35 år. Om man pensionssparar i 35 år ger två procent mer i ränta nästan 3 000 kronor mer i månaden. Om man pensionssparar i 25 år ger två procent mer i ränta drygt 1 000 kronor extra per månad.

Exempel pensionssparande 500 kronor i månaden i en privat pensionsförsäkring i 15, 25 resp. 35 år
Utbetalning med månadsbelopp i 5 år (inkl. skatter och avgifter):

4% 6% 8%
15 år 1 854 kr 2 170 kr 2 550 kr
25 år 3 531 kr 4 654 kr 6 211 kr
35 år 5 678 kr 8 510 kr 13 082 kr

Tre goda råd för sparande till pensionen:
• Kom igång – spara hellre lite än inget alls
• Välj aktivt och se över dina val då och då
• Välj placeringar efter ålder

För mer information: