Rätt åtgärder kan begränsa följderna av översvämning

De stora mängder regn som drabbat södra Sverige under början av juli har orsakat stora skador på många bostadshus. När översvämningen väl är ett faktum är det svårt att stoppa vattenmassorna men det finns saker att göra för att begränsa skadorna.

– Det är inte längre ovanligt att vi drabbas av översvämningar några gånger per år och med den klimatförändring vi står inför kommer det säkert att bli vanligare, säger Ingrid Flarup, skadechef Privat på Länsförsäkringar Skåne. Från vår sida gör vi vad vi kan för att påverka kommunernas beredskap och vi försöker också få dem att inte bygga nytt på låglänt terräng eller nära vattendrag. Idag går det att förutse vilka områden som kommer att drabbas om det blir översvämning.

Utöver det förebyggande arbete som kommuner och försäkringsbolag bedriver kan du som privatperson också vidta vissa åtgärder. Det kan förhindra att skadorna inträffar eller begränsa omfattningen om du trots allt skulle drabbas.

Så här kan du förebygga översvämning:

- Se till att golvbrunnar är försedda med skydd som förhindrar baktryck och underhåll befintliga skyddsanordningar regelbundet
- Skaffa manuell pump för att kunna pumpa bort avloppsvatten från källarplanet
- Underhåll dräneringsledningar och installera pump för dräneringsvatten
- Se till att marken lutar bort från huset där det är möjligt
- Bygger du nytt, undvik om möjligt att bygga för nära vattendrag eller i låglänt terräng

Ingrid Flarup, Skadechef Privat, Länsförsäkringar Skåne
ingrid.flarup@skane.lansforsakringar.se