Redan sjuka riskerar vara utan försäkring på resa

Många reser utomlands trots att de är sjuka eller får behandling.

– De flesta har inte en aning om att försäkringen inte gäller då, säger Peter Sandberg, chef utlandsskador på Länsförsäkringar.

Hemförsäkringens reseskydd gäller normalt om resan är kortare än 45 dagar. Men om du är allvarligt eller kroniskt sjuk bör du tänka dig för innan du reser. Kostnader för vård och behandling som är orsakade av kronisk sjukdom eller annan sjukdom som finns redan vid avresan, ersätts endast om de beror på att hälsotillståndet blivit akut och oväntat försämrat. Om du lider av en kronisk eller allvarlig sjukdom, bör du i god tid innan avresan undersöka om din hemförsäkring ersätter sjukvårds-, rese- och merkostnader under din resa.

– Kostnaderna för resenären kan bli mycket stora. Ett ambulansflyg från till exempel Asien är en kostnad på cirka en miljon, vilket man får betala själv om försäkringen inte ersätter, säger Peter Sandberg.

Vad ska då en resenär med till exempel hjärtproblem göra? Kan han inte åka på semester?

– Det är upp till den enskilde, bara han vet hur riskerna ser ut. Generellt så är mitt råd att innan resan fråga sitt försäkringsbolag hur och om försäkringen gäller, säger Peter Sandberg.

Peter Sandberg, chef utlandsskador, Länsförsäkringar, Telefon: 08-588 419 16
Presskontakt Länsförsäkringar, Telefon: 08-588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna en helhet av bank- och försäkringstjänster. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring och genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär.