Rena maskiner minskar risken för bränder i skördetider

Mellan åren 2017 och 2022 har skördetröskor till ett värde av 50 miljoner brunnit bland Länsförsäkringars kunder. Vanliga brandorsaker är kabelbrand, brännbart material i motorutrymme eller lagerfel. Genom att löpande hålla fordonet rent kan man undvika att en enkel kortslutning utvecklas till en brand.

– Ju torrare och varmare det är ökar givetvis risken för brand. Det i kombination med kraftig vind kan ge snabb brandspridning och förstöra stora ytor av skörden, säger Magnus Larsson, skadeförebyggare, Länsförsäkringar Kalmar län.

Skördetiden kan vara stressig för många lantbrukare. Man är beroende av vädret och ibland kan tiden vara knapp för att hinna skörda i tid. Men att inte tumma på säkerheten, och att ha en plan för vad man ska göra vid eventuell brand, minskar risken för att skadan blir alltför omfattande, menar Magnus Larsson.

– Det är värt att lägga lite extra tid på att hålla maskinerna rena för att minska risken för att något kan ta fyr. Fordonet ska även vara utrustat med brandsläckare, eller sprinklers på modernare maskiner, och det är viktigt att veta var brandsläckarna finns och hur de fungerar, säger Magnus Larsson.

Varför uppstår branden – vanligaste orsakerna:

• Smutsiga motorutrymmen och runt avgasrening som ger överhettning
  • Lagerfel och slirande remmar
  • Kabelbrand
  • Varmgång i bromsar
  • Gnistor från sten

Så kan man förebygga bränder:

• Daglig rengöring och blåsning av tröskan, ibland fler gånger per dag. En lövblås är ett utmärkt verktyg för att kunna blås rent maskinen i fält.
  • Kontroll av lager och remmar. Lyssna och lukta. Kontrollera att manuellt smorda lager eller de med automatsmörjning verkligen får tillräckligt med fett. Varken för mycket eller för lite. Smörjs ett lager för mycket så finns risken att kulorna inte rullar utan glider vilket kan orsaka varmgång. Engångssmorda lager bör bytas enligt tillverkarens rekommendationer.
  • Se efter att brandsläckare eller sprinklers är gott skick och kontrollerade. Att ha extra vatten med sig ut på fält, exempelvis på frontlyften på traktorn eller med en tankvagn i fältkanten kan vara en verklig räddare i nöden.
  • Gå igenom kablage och gör brandskyddskontroll enligt Brandskyddsföreningens regelverk, det finns även utmärkta checklistor och protokoll på Trafikförsäkringsföreningens hemsida. Där kan man även läsa vilka maskiner som har krav på fast monterad sprinklersystem.
  • Kontrollera att bromsar inte ligger på och att allting rör sig lätt och fritt.
  • Se till att pausa, äta och dricka under arbetsdagen så minskar man riskerna för att man missar något.

Länk till Länsförsäkringars pressrum: https://www.lansforsakringar.se/privat/om-oss/press-media/

Länk till Länsförsäkringar på Twitter: https://twitter.com/forsakringar

Magnus Larsson, skadeförebyggare, Länsförsäkringar Kalmar län, 070-676 91 83, magnus.larsson@lfkalmar.se

Länsförsäkringars presstjänst, 08-588 418 50, press@lansforsakringar.se

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.