Risk för prisfall på bostäder vid slopat ränteavdrag

Nästan var tionde hushåll med bolån skulle behöva sälja sin bostad om ränteavdraget slopas. För ensamstående med barn är risken ännu högre för en försäljning om beslutet skulle gå igenom. Resultatet kommer från en färsk undersökning som Länsförsäkringar genomfört.

I Sverige äger omkring 70 procent av hushållen sin bostad och de har i genomsnitt en skuldkvot på 175 procent. Och när man tittar på hela bolånestocken, går enligt FI cirka 30 procent av lånen till hushåll med belåningsgrad över 75 procent. För att få bukt med en oroande bo- och lånemarknad har röster nu höjts för att ta bort ränteavdragen på 30 procent.

– Enligt Mäklarsamfundet har det de senaste åren i genomsnitt sålts omkring 150 000 bostäder per år. Ett slopande av ränteavdraget kan resultera i att ytterligare över hundratusen bostäder inom en snar framtid kan vara till salu, i värsta fall med ett betydande prisfall som konsekvens, säger Rikard Josefson, vd på Länsförsäkringar bank;

Drygt 15 procent av hushållen har enligt FI:s senaste beräkningar mindre än 5 000 kronor kvar att leva på per månad. En tidigare undersökning Länsförsäkringar gjort visar också att var fjärde person i åldern 25–39 år – det vill säga människor som är mitt i karriären, familjebildande och livet, inte skulle inte klara sig mer än en månad utan inkomst.

– Om man istället sänker ränteavdraget till 20 procent av lånesubventionen kan man omvandla mellanskillnaden till en sparandesubvention. Trappa sedan ner ränteavdraget över en femårsperiod, det vill säga, sänk två procent per år och ersätt det med ett subventionerade sparande. Det skulle fungera som incitament för ett ökat sparande och kan hindra att man akut måste sälja sin bostad.

Om avdraget för ett lån på två miljoner kronor begränsas till 20 procent skulle den egna kostnaden ökar med 500 kronor i månaden, om räntan är tre procent. Men det tar hushållet sedan hem på det subventionerade sparande, då kostnaden för kapitalvinsten minskas.

Frågan som ställdes till hushåll med bolån. Det har förts diskussioner om att slopa ränteavdraget. Hur skulle det påverka dig? Jag skulle behöva sälja min bostad;

Om undersökningen

Totalt ca 7 000 intervjuer bland Sveriges befolkning i åldern 16-65 år. Kvotering av intervjuer (300) per län och 2 000 – 3 000 på riksnivå. PFM Research är intervjubolag och undersökningen genomfördes i juni 2014.

Hur vi kom fram till över 100 000 bostäder till salu
I Sverige finns det enligt SCB cirka 4, 5 miljoner bostäder. Om man räknar bort de 1, 5 miljonerna hyresrätter så finns det idag cirka 3 miljoner villor och bostadsrätter i landet. Alla dock inte lån på sin bostad.

Rikard Josefson, vd Länsförsäkringar Bank. Tel. 070-206 69 55
Presskontakt Länsförsäkringar. Tel. 08-588 418 50

Se också Länsförsäkringars Nyhetsrum.