Risken att råka ut för en cykelstöld kan variera beroende på var du bor

Med våren kommer cyklarna fram – och tyvärr också cykeltjuvarna. Förra året anmäldes 14 000 cykelstölder till Länsförsäkringar. Men med några enkla knep kan cyklisterna minska risken att bli av med sin cykel.

Många cyklar som stjäls kommer aldrig tillbaka. Under 2012 betalade Länsförsäkringar drygt 26 miljoner kronor i ersättning för stulna cyklar.

– Om du råkar ut för en cykelstöld är det viktigt att göra en polisanmälan. Dels för att vi kräver det för att du ska få ersättning, dels för att det ökar din chans att få tillbaka cykeln, säger Susanne Fagerberg, skadechef på Länsförsäkringar Uppsala.

Hos Länsförsäkringar anmäldes flest stölder/skador i följande sex områden under 2012:

Område/städer Antal stölder/skador Kostnad Mkr
Skåne (Helsingborg, Malmö) 2 786 6,1
Östergötland (Linköping, Norrköping) 1 311 2,8
Bergslagen (Västerås, Örebro) 1 068 2,5
Stockholm 1 006 3,4
Uppsala    764 1,5
Göteborg    735 1,9

Den som köper en fin och dyr cykel bör också satsa på ett lås av hög kvalitet och gärna ett extra vajerlås. Låset bör sitta fast runt ramen för att göra svårare för tjuven.

– Använd ett lås som är godkänt av Stöldskyddsföreningen. Ett lås som är godkänt har den välbekanta ögonmärkningen. Nattparkera inte cykeln centralt och lås fast den i ett fast föremål med kedja eller vajer, säger Susanne Fagerberg. När du parkerat cykeln kan du också ta av sadeln och ta med den, det gör det mindre lockande att stjäla cykeln.

Antal anmälda cykelstölder hos Länsförsäkringar under de tre senaste åren:

År Antal stölder/skador Kostnad Mkr
2012 11 440 26,3
2011 12 281 29,6
2010 11 107 26,9
Tot 34 828 82,8

Susanne Fagerberg, skadechef Länsförsäkringar Uppsala, 070-609 56 89
Presskontakt Länsförsäkringar, 08-588 418 50

Se också Länsförsäkringars Nyhetsrum.

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna en helhet av bank- och försäkringstjänster. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring och genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär.