Rörliga bolån rasar i popularitet – utom i storstäderna

Under perioden oktober till december 2006 valde 58 procent av Länsförsäkringars bolånekunder tremånaders bolåneränta. Det är hela 14 procentenheter lägre än vid toppnoteringen i maj. Flykten från rörliga bolån förklaras av att kunderna lyssnat på alla prognoser om ytterligare räntehöjningar. Samtidigt är de lokala skillnaderna stora. Det visar Länsförsäkringars Bolånebarometer som visar kundernas val av bindningstider för perioden oktober till december 2006.

– Kunderna gör rätt i att försäkra sig mot kommande höjningar. I Stockholm och Göteborg väljer kunderna rörligt ränta i högre grad än i övriga landet. Det beror troligen på att snittpriset per kvadratmeter är högre på dessa orter än i övriga landet. Oftast har kunderna då lånat högre belopp vilket leder till en större effekt på vad som blir kvar i plånboken varje månad, säger Anders Borgcrantz, vd Länsförsäkringar Hypotek.

De populäraste löptiderna är 3 månader samt 2, 3 och 5 år. Jämfört med det tredje kvartalet är det endast den rörliga räntan och bindningstid på 4 år som minskat. Övriga bindningstider ökar. Intressanta lokala skillnader är att storstadsregioner som Stockholm och Göteborg fortfarande har en stor andel kunder som väljer rörlig ränta, cirka 65 procent. Motsvarande siffra i Västernorrland är bara 34 procent. I Göinge väljer 27 procent att binda på fem år, medan riksgenomsnittet är 14 procent.

− Riksbanken väntas fortsätta att höja reporäntan under året till 4 procent. Samtidigt är skillnaden mellan rörliga och bundna räntor mycket liten, vilket gör att det kan vara idé att utnyttja den relativt låga bundna räntan. Å andra sidan väntas de bundna räntorna stiga betydligt mindre än de rörliga under året, vilket betyder att skillnaden mellan rörligt och bundet väntas bli än mindre än idag, säger Marie Giertz, Länsförsäkringars chefsekonom.

Läs hela Bolånebarometern på: www.lansforsakringar.se, eller som bilaga i detta pressmeddelande.

Anders Borgcrantz, vd Länsförsäkringar Hypotek

Marie Giertz, Länsförsäkringars chefekonom