Så många kan maxa de nya rot- och rutavdragen

Den första juli 2024 höjde Regeringen taket i rot- och rutavdragen till totalt 150 000 kronor i stället för 75 000 kronor. Höjningen är tillfällig och gäller fram till nyår.  ”Det innebär att man nu kan köpa in mer rot- och rut-tjänster. För den som funderar att genomföra större kostsamma ombyggnationer eller renoveringar kan det nu vara ett bra tillfälle att slå till och nyttja det utökade rotavdraget. Men för att maximera avdragen krävs en rejäl inkomst”, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar.

Den första juli 2024 höjdes avdragen för rot och rut. Ändringen är tillfällig och gäller fram till nyår. De nya reglerna innebär att avdragen separeras så att maximalt avdrag uppgår till totalt 150 000 kronor, jämfört med 75 000 kronor som det var innan.

– De nya reglerna öppnar upp för att svenska hushåll kan köpa fler hushållsnära tjänster och mer arbeten för reparationer, underhåll och ombyggnationer på sina hus. Höjningen kommer lägligt för den som exempelvis planerat att ta in hantverkare för att måla om huset, fixa altanen eller installera en bergvärmepump. Ombyggnationer kan bli kostsamma men med de nya reglerna kapas en utökad del av de totala arbetskostnaderna, säger Stefan Westerberg.

Skattereduktionen för rot- eller rutarbete kan aldrig bli större än vad man betalar i slutlig skatt. Det betyder att nivåerna på avdragen beror på hur mycket skatt man har betalat in under året, och därmed hur stor inkomst man har. Det innebär exempelvis att den som har en lön på 35 000 kronor per månad får nöja sig med ett maximalt avdrag på knappt 59 000 kronor medan den som har en månadsinkomst på drygt 58 000 kronor kan göra avdrag på 150 000 kronor.

Enligt SCB är det cirka 1,5 miljoner svenskar mellan 20 och 64 år som har en sammanräknad förvärvsinkomst över 41 700 kronor per månad, vilket var lönen då man tidigare slog i taket för maximalt avdrag. Och enligt Länsförsäkringars specialbeställda siffror från SCB är det 407 000 personer som har en beskattningsbar förvärvsinkomst på över 57 000 kronor per månad, vilket krävs för att maxa de höjda rot- och rutavdragen.

– Vi har en relativt stor grupp på cirka 1,5 miljoner svenskar som med de nya reglerna har möjlighet att göra större avdrag än tidigare. Men vi kan samtidigt se att de nya reglerna är riktade mot höginkomsttagare. För att kunna maxa avdragen måste man ha en månadsinkomst på minst 58 000 kronor och det har bara 25 procent av befolkningen, säger Stefan Westerberg.

Beräkning av maximalt rot- och rutavdrag per inkomstnivå

Årsinkomst Månadsinkomst Beskattningsbar förvärvsinkomst  Max rot- och rutavdrag
300 000 kr 25 000 kr 25 333 kr 34 919 kr
420 000 kr 35 000 kr 33 333 kr 58 991 kr
540 000 kr 45 000 kr 43 600 kr 87 164 kr
660 000 kr 55 000 kr 53 600 kr 129 760 kr
699 000 kr 58 250 kr 56 850 kr 150 000 kr
780 000 kr 65 000 kr 63 600 kr 150 000 kr

Källa: Skatteverket och LF, egna beräkningar.

Anm.: Baserat på genomsnittlig kommunalskatt i riket (32,4 procent) samt inga räntekostnader eller andra inkomster.

Antal personer med en beskattningsbar förvärvsinkomst över 57 000 kronor per månad

Län Kvinnor Män Totalt
Västerbottens län 1 699 4 272 5 971
Norrbottens län 1 471 4 453 5 924

Källa: SCB.

Saker att tänka på när du ska göra avdrag för rot och rut

• De nya tillfälliga reglerna som gäller mellan 1 juli 2024 till 31 december 2024, innebär att det är möjligt att göra avdrag på 75 000 kronor för rot och 75 000 kronor för rut, totalt 150 000 kronor per person och år.
  • Rotavdrag - skattereduktion (högst 30 procent) för arbetskostnad vid reparation, underhåll samt om- och tillbyggnad.
  • Rutavdrag - skattereduktion (högst 50 procent) för hushållsnära tjänster. I rutavdraget ingår bland annat städning, barnpassning, trädgårdsarbete och snöskottning.
  • Firman gör avdragen men det är upp till dig att hålla reda på hur stora avdrag du gjort. Det är datumet som du betalar som styr vilket beskattningsår/period avdraget hamnar på.
  • Du måste äga och minst delvis bo i bostaden för att kunna göra avdrag.
  • Du kan aldrig få skattereduktion för rot- eller rutarbete med större belopp än vad du ska betala i slutlig skatt. Rot- och rutavdragen betalas inte ut i pengar utan kvittas mot inbetalda skatter.

Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar. Tel. 073 – 968 30 44. Stefan.Westerberg@lansforsakringar.se

Lena Bivner, pressansvarig, Länsförsäkringar. Tel. 08 – 588 40 000. lena.bivner@lansforsakringar.se

Länsförsäkringars pressjour, telefon 08–588 418 50, press@lansforsakringar.se