Så mycket kan sommarhuset kosta - varje vecka

Många njuter nu kanske som bäst av att koppla av i det nyinköpta torpet. Men kanske grumlas lyckan av oförutsedda och höga kostnader för sommarnöjet. Att köpa och äga ett fritidshus kan visa sig bli ett dyrt och tidskrävande nöje.

Att äga ett fritidshus innebär betydligt fler utgifter än de för ett eventuellt lån och amortering, vilket man bör räkna med innan man slår till. I driftskostnaden ingår fastighetsavgift, el, försäkring, uppvärmning och andra löpande kostnader – såsom underhåll och reparationer.

Emma Persson som är privatekonom på Länsförsäkringar har utgått från två olika hus och räknat fram en årlig driftskostnad på 14 182 respektive 61 925 kronor.

– Ett bra råd är att ställa upp en kalkyl där man räknar samman alla kostnader som huset medför och väga det mot vad man annars skulle kunna göra med pengarna. För det är så mycket mer än bara inköpskostnaden man bör ta hänsyn till, exempelvis underhållskostnader och både planerade och oförutsedda reparationer. Utöver det bör man räkna med kostnaderna för resorna till sommarhuset och all utrustning som behövs initialt när man köper och ska göra i ordning det, säger Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar.

Hur dyrt ett hus är i drift beror givetvis på i vilket skick det är när man köper det. Men även sommarhus behöver målas om med jämna mellanrum och få taket omlagt. Hus med egen brunn och avlopp har kostnader för löpande underhåll och finns öppen spis tillkommer kostnader för provtryckning av skorstenen och sotning.

– Det går att komma undan ganska billigt per år, men då är standarden ofta lägre. Tänk noga igenom om det är torparcharm du vill ha eller om du behöver en del bekvämligheter för att semestern ska kännas avkopplande, som t ex tvättmaskin, säger Emma Persson.

Torpet med lägre standard, vistelsetid fyra veckor per år:

Inköp 495 000 kr
Lån 242 550 kr, ränta 1,5 %, efter ränteavdrag 2 547 kr
Amortering -
Uppvärmning 6 000 kr
Sophämtning 2 000 kr
Försäkring 2 000 kr
Fastighetsavgift 1 635 kr
Totalt per år 14 182 kr
Totalt per månad 1 182 kr
Kostnad per vecka för fyra veckors vistelsetid 2 836 kr
Reparation/underhåll 8 500 kr

Stugan med högre standard, vistelsetid sju veckor per år:

Inköp 2 500 000 kr
Lån 1 625 000 kr, ränta 1,5 %, efter ränteavdrag 17 063 kr
Amortering 16 250 kr
Uppvärmning 12 000 kr
Sophämtning 2 000 kr
Försäkring 3 000 kr
Vatten och avlopp 2 000 kr
Samfällighetsavgift 1 800 kr
Fastighetsavgift 7 812 kr
Totalt per år 61 925 kr
Totalt per månad 5 160 kr
Kostnad per vecka för sju veckors vistelsetid 8 846 kr
Reparation/underhåll 16 000 kr

Tips och sådant du bör tänka på innan du slår till:

• För att komma undan billigt kan man köpa prylar, verktyg och köksutrustning på loppis.
  • Ett sätt att finansiera sin sommarhusdröm är att hyra ut det till andra. För hyresintäkten kan du göra ett schablonavdrag på 40 000 kr och ett avdrag som är 20 procent av bruttointäkterna.
  • Är mobiltäckningen tillräckligt bra? Vad kostar fast telefon? Och klarar barnen vistelsen utan eventuellt wi-fi?
  • Hur långt borta ligger stugan? Finns det allmänna kommunikationer eller är man beroende av bil? Glöm inte att ta med resekostnader.
  • Se till att ha en buffert för oförutsedda utgifter och sätt löpande av pengar för underhåll och reparationer. Glöm inte heller utgifter för trädgården, som gräsklippare, trädgårdsmöbler och växter.
  • Ju mer man lånar desto större är risken att inte klara räntor och amorteringar, särskilt om du också har lån på din permanentbostad.

Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar. Tel. 076-109 27 30
Länsförsäkringars pressjour. Tel. 08 – 588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.