Så mycket lägger barnfamiljer på semesterresan

Svenska barnfamiljer planerar att lägga 18 522 kronor på resor under 2024 års sommarsemester. Det visar en ny undersökning av Länsförsäkringar, genomförd av Verian. Men de med lägre inkomster planerar att lägga betydligt mindre belopp, och bland dessa funderar 20 procent att ta ett privatlån för att ha råd med semesterresan.

–Trots två år av sämre ekonomiska tider är det tydligt att många har en redig semesterkassa och prioriterar att resa i väg i sommar. Men i den mån man har sämre marginaler är det viktigt att ha koll på sina utgifter och tänka en eller två gånger innan man tar ett privatlån för semesterresan, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar.

Länsförsäkringar har i en ny undersökning, genomförd av Verian, tittat närmare på svenska barnfamiljers semesterplaner och specifikt hur mycket pengar de avser lägga på resor i sommar.

Sammantaget uppgå kassan för årets sommarresor till 18 522 kronor. Samtidigt finns stora skillnader beroende på hushållets inkomstnivå och familjesituation, där de med högre inkomster, fler och äldre barn samt är sammanboende avser lägga betydligt större belopp.

-Det är intressant och även på sätt och vis glädjande att många barnfamiljer, trots sämre ekonomiska tider, har pengar att resa iväg med familjen. Men det är egentligen ingen absolut nödvändighet, så i den mån man har sämre marginaler kan det vara klokt att dra i handbromsen och hålla nere kostnaderna, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar, och fortsätter:

-Gör gärna en budget över de aktiviteter du planerar under sommarsemestern. Då får du bättre koll på utgifterna och kan ställa dem mot dina intäkter. Kolla gärna på förra årets utgifter om det är så att aktiviteterna liknar de som du planerar för i år.

I stort är det ungefär lika många barnfamiljer som planerar att lägga mer pengar (25 procent) som mindre pengar (27 procent) på årets sommarsemesterresa jämfört med förra årets.

Men det som sticker ut är de med lägre inkomster, hushåll med inkomster under 35 000 kronor. Bland dessa är det 7 procent som planerar öka semesterkassan och 34 procent som avser dra ner på kostnaderna.

Bland de svenska barnfamiljerna är det 4 procent som svarar att de definitivt eller troligtvis kommer ta ett privatlån för att ha råd med årets semesterresa. Noterbart är att den andelen är hela 20 procent bland dem med låg inkomst (hushåll med inkomster under 35 000 kronor).

- Det finns stora privatekonomiska risker med att ta ett privatlån för att resa iväg med familjen. Lån utan säkerhet kommer ofta med högre räntor och lånen kan därför öka rejält över tid om de inte snabbt betalas tillbaka. Mitt tips är att spara till det man vill ha, det blir mycket billigare då och så minskar man risken för tråkiga ekonomiska överraskningar när semestrarna är över, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar, och fortsätter:

- En semesterresa är en konsumtionsutgift som betyder att det ekonomiska värdet av en semester försvinner så snart du är hemma igen. Privatlån bör helst användas till nödvändiga saker, som exempelvis att reparera bilen som man behöver till jobbet, avslutar Stefan Westerberg.

Hur mycket beräknar ditt hushåll (du och familjen) att lägga på resor i sommar? Medelbelopp i kronor.

Totalt (hela populationen barnfamiljer) 18 522 kr
Hushållets inkomst: Under 35 000 kr 15 407 kr
Hushållets inkomst: 35 000 – 50 000 kr 12 098 kr
Hushållets inkomst: 50 000 – 84 0000 kr 16 514 kr
Hushållets inkomst: Över 84 0000 kr 24 576 kr
Ålder på barnet/n 0–5 år 12 808 kr
Ålder på barnet/n 6–8 år 18 561 kr
Ålder på barnet/n 9–12 år 19 365 kr
Ålder på barnet/n 13–15 år 20 201 kr
Ålder på barnet/n 16–18 år 23 260 kr
Ensamstående 15 666 kr
Sammanboende 19 158 kr

Kommer ditt hushåll (du och familjen) lägga mer eller mindre pengar på årets semester jämfört med förra årets? Andel som svarar mer respektive mindre.

Mer Mindre
Totalt (hela populationen barnfamiljer) 25% 27%
Hushållets inkomst: Under 35 000 kr 7% 34%
Hushållets inkomst: 35 000 – 50 000 kr 26% 37%
Hushållets inkomst: 50 000 – 84 0000 kr 33% 25%
Hushållets inkomst: Över 84 0000 kr 25% 23%
Ålder på barnet/n 0–5 år 34% 30%
Ålder på barnet/n 6–8 år 26% 38%
Ålder på barnet/n 9–12 år 24% 16%
Ålder på barnet/n 13–15 år 20% 33%
Ålder på barnet/n 16–18 år 23% 23%
Ensamstående 28% 27%
Sammanboende 13% 29%

Funderar du på att ta ett privatlån för att ha råd med årets semesterresa? Andel som svarar Ja definitivt eller troligtvis.

Totalt (hela populationen barnfamiljer) 4%
Hushållets inkomst: Under 35 000 kr 20%
Hushållets inkomst: 35 000 – 50 000 kr 2%
Hushållets inkomst: 50 000 – 84 0000 kr 2%
Hushållets inkomst: Över 84 0000 kr 1%
Ålder på barnet/n 0–5 år 2%
Ålder på barnet/n 6–8 år 10%
Ålder på barnet/n 9–12 år 12%
Ålder på barnet/n 13–15 år 2%
Ålder på barnet/n 16–18 år 1%
Ensamstående 3%
Sammanboende 11%

Om undersökningen

• Undersökningen genomfördes av Verian (f.d. Kantar Public) på uppdrag av Länsförsäkringar den 15-19 maj 2024.
  • Undersökningen genomfördes online via Sifopanel.
  • 1000 individer från 18 - 79 år, med ett eller flera hemmaboende barn under 18 år, har svarat på frågorna.
  • Sifopanelen består av slumpmässigt rekryterade individer från ett riksrepresentativt urval avseende kön, ålder och region. Det finns ingen möjlighet att själv gå med i Sifopanelen. De som deltagit i undersökningen har blivit slumpmässigt utvalda.

Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar. Tel. 073 – 968 30 44 Stefan.Westerberg@lansforsakringar.se

Lena Bivner, pressansvarig. Tel. 08–588 40 00. lena.biver@lansforsakringar.se

Länsförsäkringars pressjour, telefon 08 – 588 418 50, press@lansforsakringar.se

Länk till Länsförsäkringars pressrum: https://www.lansforsakringar.se/privat/om-oss/press-media/

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.