Så undviker du vattenskador i fritidshuset och sportstugan

Hösten nalkas i hela landet och många bommar igen sitt sommarställe inför vintern för att återkomma till våren. En annan grupp fritidshusägare är de med vintersportstugor som används sporadiskt under vintern. Samma enkla råd gäller för att skydda sig mot en förstörd stugsäsong. - Om alla stängde av huvudkranen skulle antalet vattenskadade golv och väggar begränsas betydligt, säger Peter Bratt, skadeexpert på Länsförsäkringar.

Nära 40 procent av alla vattenskador i fritidshus beror på frysskador och skulle kunna undvikas med några enkla åtgärder. Den viktigaste är att stänga av huvudkranen, oavsett om värmen lämnas på eller inte.

– De största och dyraste skadorna beror ofta på att husägaren inte har stängt av vattnet med huvudkranen och då blir läckagen väldigt omfattande. I äldre hus är ledningarna ofta dåligt isolerade, kylan spränger vattenledningarna och när det blir plusgrader strömmar vattnet ut i huset, säger Peter Bratt.

Det räcker med några timmars strömavbrott för att rören ska riskera att frysa sönder, även om minusgraderna är beskedliga kan vindfaktorn göra kylan betydligt strängare än vad termometern visar. Kostnaderna kan bli stora även om du har en försäkring och det är också tråkigt att råka ut för en förstörd stugsäsong.

– I värsta fall har det runnit vatten i huset under flera månader och det kan ta upp till ett halvår innan det går att använda igen efter en sådan vattenskada, säger Peter Bratt.

Det kan ju hända andra saker också, nedfallna träd eller snöskador, därför är det bra att titta till ditt fritidshus regelbundet eller ber någon granne om du inte själv har möjlighet.

En annan bra årtgärd är att installera en värmepump eller elradiatorer som du kan fjärrstyra och anpassa inomhusraderna i stugan efter temperatur och väderlek utomhus, säger Peter Bratt.

Tre råd för att minska risken för vattenskador

• Stäng av huvudkranen.
  • Ha minst 15 grader i stugan om du inte tömmer lvattenledningarna
  • Ordna med regelbunden tillsyn

Checklista för dem som stänger fritidshuset för en längre tid

• Töm varmvattenberedaren, spola wc-stolen så att vattenbehållaren töms.
  • Öppna alla innerdörrar även luckorna till diskbänkskåpet, för att värma rören där.
  • Förstärk altantaket underifrån med träreglar och stöttor för att klara stora snömängder.
  • Rensa hängrännor och stuprör från löv och skräp.
  • Led bort regnvattnet från stupröret genom att koppla på en plastslang som är minst 3 meter lång.
  • Dra ut sladdar till elektriska apparater.
  • Öppna husets dragventiler så att luften kan cirkulera om huset står utan värme.
  • Stäng alla fönster och kontrollera att alla lås fungerar.
  • Ordna med regelbunden tillsyn av huset

För  mer information kontakta gärna:
Peter Bratt, skadeexpert Länsförsäkringar, 070-162 78 88
Länsförsäkringars pressjour, 08-588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.

Citat

Peter Bratt, Länsförsäkringar