Säkrare kortköp med regionspärr

Ungefär en tredjedel av den vuxna befolkningen oroar sig för att drabbas av kontobedrägerier konstaterar Finansinspektionen i en undersökning. För att ytterligare förbättra tryggheten för kunderna, inför Länsförsäkringar en ny funktion där kortinnehavaren kan begränsa vilka regioner eller världsdelar som kortet kan användas i.

- Genom den så kallade regionspärren ökar vi tryggheten för kunderna vid kortköp i butik och via internet. Kunden kan alltid välja själv vilken region som ska vara öppen respektive stängd vid varje köptillfälle, säger Per-Olof Skarstedt, ansvarig för betaltjänster på Länsförsäkringar AB. Länsförsäkringar arbetar kontinuerligt med att öka kortsäkerheten för kunderna. Några av de åtgärder som genomförts är: - Övervakning dygnet runt av korttransaktioner - Möjlighet att sätta olika beloppsbegränsningar på kortet - Möjlighet att sätta spärrar, för till exempel spel, på kortet - Automatiska beloppsspärrar och spärrar för internetköp för kunder under 18 år - Chip på samtliga kort - PIN via internetbanken - Branschstandarden Säkra kortköp (Verified by VISA samt MasterCard SecureCode)