Sex av tio har svårt att välja rätt sparform

De senaste åren har privatsparandet ökat och en majoritet sätter regelbundet av pengar till sparande. Men sex av tio tycker att det är svårt att bestämma hur de ska placera sina sparpengar. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.

Hushållens sparande har successivt ökat sedan 2005 och skattelättnader och lägre räntekostnader har också gett flertalet hushåll större sparutrymme. Länsförsäkringars egen undersökning visar att 80 procent sparar regelbundet, men att sex av tio tycker att valet av sparform är svårt.

– Idag är utbudet stort och jag har förståelse för att många tycker det är svårt att välja. Men det kan i sin tur göra att man inte gör någonting alls vilket kan leda till betydligt sämre avkastning på sparpengarna, säger Elisabeth Hedmark, privatekonom på Länsförsäkringar.

Vid en jämförelse mellan män och kvinnor är skillnaden relativt stor. Så många som sju av tio kvinnor tycker det är svårt att välja sparform medan knappt hälften av männen tycker detsamma.

– Det är synd att så många kvinnor känner sig osäkra. Det kan innebära att många väljer alltför försiktiga placeringar som exempelvis sparkonto eller räntefonder även för långsiktiga placeringar som exempelvis till pensionen. Generellt sett har kvinnor lägre inkomster och det är därför betydelsefullt att ta hand om pengarna på bästa sätt. Även om man inte ska ta för stora risker är det bra att våga satsa lite mer för att skapa bättre möjlighet till högre avkastning för sparande på lång sikt, avslutar Elisabeth Hedmark..

Råd kring ditt sparande

• Försök att spara ihop till en buffert för oförutsedda utgifter. En till två månadslöner är lagom. Det är bra att ha pengarna på ett lättåtkomligt sparkonto.
  • Sätt upp kortsiktiga och långsiktiga sparmål – exempelvis till en semesterresa eller till pensionen.
  • Tänk efter hur länge pengarna ska sparas.
  • Fundera kring vilken risk som känns bekväm.
  • Hur aktiv kan/vill jag som sparare vara.
  • Bestäm sedan vilka sparformer som kan passa eller ta hjälp av rådgivare.

Om undersökningen:
Mellan 12 och 19 april 2010 intervjuades 1 000 personer mellan 16 och 69 år på uppdrag av Länsförsäkringar. Intervjuerna genomfördes av PFM Research i Sverige AB. Bakgrundsfrågor var kön och ålder.

Frågorna som ställdes var:
Sparar du regelbundet i någon sparform (bankkonto, aktier, fonder mm)?
Tycker du det är svårt att välja sparform?

För ytterligare information, kontakta gärna:
Elisabeth Hedmark, privatekonom Länsförsäkringar 073- 96 419 69
Presskontakt Länsförsäkringar 08-588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 24 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna en helhet av bank- och försäkringstjänster. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring och genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär.