Skatteåterbäring 2024: De flesta sparar pengarna

Svenskarna får i år ta del av en extra stor skatteåterbäring, tack vare högre räntekostnader som resulterade i högre ränteavdrag. I år kommer 34 miljarder kronor återbetalas till 3,3 miljoner skattebetalare. Det extra tillskottet kommer primärt gå till sparande. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.

Undersökningen finns bifogad*

Enligt en undersökning av Länsförsäkringar, genomförd av Infostat, planerar 4 av 10 att spara pengarna som de får tillbaka på skatten i år.

- Det är på många sätt ett klokt val att fylla på sparandet och den ekonomiska buffert som är till för oväntade händelser. Vi kan se att många har tagit pengar från sparbössan och i vissa fall dragit ner på sparbeloppen, för att hantera de höga kostnaderna. Och då är det rimligt att lägga undan lite pengar nu när tillfälle ges, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar.

Den grupp där flest anger att de kommer spara pengarna från skatteåterbäringen är de som uppger att de har en mycket god ekonomi (48 procent). De som har en mycket dålig ekonomi kommer däremot i mindre utsträckning spara pengarna och i stället, i större utsträckning, lägga pengarna på att unna sig eller familjen något extra eller på andra saker.

- Många har genomlevt en jobbig period och om bufferten är på plats kan det vara trevligt att unna sig något roligt, som en resa eller något extra för familjen. Samtidigt är det många som sannolikt kommer lägga pengarna på hushållsutgifter som fortsatt ligger på höga nivåer, säger Stefan Westerberg, och fortsätter.

- I den mån man varit tvungen att ta ett privatlån under de senaste två åren kan det vara bra att använda skatteåterbäringen till att betala av lånen. Räntorna på lån utan säkerhet är ofta höga och kan därför bli kostsamma i långa loppet.

Undersökningen visar också att många väljer att lägga pengarna på semesterkassan. Särskilt svenskar mellan 30 – 49 år uppger att de helst vill resa eller semestra för pengarna.

När kommer skatteåterbäringen?
De som godkände deklarationen digitalt, utan ändringar, senast den 3 april fick pengarna utbetalade någon gång mellan den 9 och 12 april.

De som lämnade in deklarationen senast den 2 maj får skatteåterbäringen mellan den 4 och 7 juni.

Det man i första hand gör med pengarna från skatteåterbäringen

1. Spara: 39 procent

2. Lägga i semesterkassan: 17 procent

3. Unna mig/familjen något extra: 13 procent

4. Jag brukar inte få skatteåterbäring: 9 procent

5. Annat: 5 procent

6. Vet ej: 4 procent

Om undersökningen

Undersökning genomförd av Infostat. Datainsamlingen har gjorts med hjälp av en slumpmässigt rekryterad webbpanel med 1 500 svarande. Urvalet har kvoterats med avseende på kön, ålder och geografi. Resultatet har därefter vägts på kön, ålder, utbildning och politiskt parti för att korrigera för eventuella kvarvarande skevheter i urvalet. Fältperiod: 11 mars till 20 mars 2024.

Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar. Tel. 073 – 968 30 44. Stefan.Westerberg@lansforsakringar.se

Lena Bivner, pressansvarig, Länsförsäkringar. Tel. 08 – 588 40 000. lena.bivner@lansforsakringar.se

Länsförsäkringars pressjour, telefon 08–588 418 50, press@lansforsakringar.se

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.