Slopat ränteavdrag kan skjuta tillväxten i sank

En undersökning som Länsförsäkringar gjort bland 5 000 svenskar med bolån visar att ett slopande av ränteavdraget kan påverka konsumtionen negativt. Fyrtio procent svarar att de skulle bli tvungna att dra ned på konsumtionen om ränteavdraget slopas.

Undersökningen visar att i den mest konsumtionsintensiva gruppen, de mellan 40 till 65 år, skulle 45 procent behöva dra ned på konsumtionen om ränteavdraget slopades. Statistik från SCB visar samtidigt att personer i 40-årsåldern står för de högsta ränteavdragen. Speciellt de som sammanbor med barn där 95 procent av hushållen har ränteavdrag.

Eftersom ränteavdragets storlek är starkt kopplat till priserna på bostäder har befolkningen i storstadsområden högre ränteavdrag än de som bor i övriga landet. Men Länsförsäkringars undersökning visar ingen större regional skillnad i hur man ser på konsumtionen vid ett slopande av ränteavdraget. I Stockholm svarar 43 procent att man måste dra ned på konsumtionen och i exempelvis Västernorrland svarar nästan lika många, eller 39 procent samma sak.

– Ränteavdraget har således stor ekonomisk betydelse för många hushåll i hela Sverige och då främst för barnfamiljerna. Höjd boränta i kombination med att ränteavdraget avskaffas eller sänks kraftigt skulle alltså påverka hushållens konsumtion, även för dem med en villa i Västernorrland, säger Rikard Josefson, vd på Länsförsäkringar Bank.

Den senaste tillväxtprognosen visar på en långsammare tillväxt i Sverige och större underskott i statens budget. En anledning är att vi inte får igång konsumtionen i Sverige.

Hushållens konsumtion har under de senaste åren varit motorn i den svenska ekonomin. Det bästa skulle därför vara att avveckla ränteavdraget i etapper, säger Rikard Josefson;

– Anledningen är att man ändrar förutsättningarna efter det att folk köpt en bostad. Så är det ju exempelvis inte med amorteringsförslaget. Jag tror vi skulle vara betjänta av en bostads-och finanspolitik som i större utsträckning stöttar sparande och konsumtion. Och att amortering, ränteavdrag och sparande i större utsträckning sätts i ett helhetsperspektiv

Fakta
Ränteavdraget innebär att de som betalar räntor på lån, till exempel bolån, får en skattereduktion på 30 procent av räntebeloppet. Den som köper en bostad tar således med ränteavdraget i kalkylen när utgifterna för boendet beräknas.
Ränteavdraget medför att kostnaden för lånen sänks och att det därmed blir billigare att bo.

Resultat av undersökningen

Hur slår ett slopande av ränteavdraget på konsumtionen i olika län i Sverige

Hur slår ett slopande av ränteavdraget på konsumtionen i olika kommuner i Stockholm

Om undersökningen:
Totalt har cirka 5 000 svenskar med bolån i åldrarna 16 till 69 år intervjuats på uppdrag av Länsförsäkringar. Resultatet finns uppdelat på kön, ålder, hushållsinkomst och län. Dessutom finns resultatet uppdelat på 14 kommuner i Stockholm. Intervjuerna genomfördes av PFM Research genom webbintervjuer. Frågan som ställdes till dem som har bolån var: Det förs idag diskussioner om att slopa ränteavdraget för bostadslån. Hur tror du att detta skulle påverka dig?

Rikard Josefson, vd Länsförsäkringar Bank. Tel. 070-206 69 55
Pressjouren. Tel. 08-588 418 50