Spara till kontantinsats kräver tålamod

Förutsättningarna för att spara till kontantinsatsen vid ett villaköp ser olika ut beroende på var i landet du bor. Sparar du 2 000 kronor per månad tar det 25 år i Stockholms län, räknat utan avkastning och inflation. Det tar 14 år i Skåne och 7 år i Västernorrland. Vilken avkastning man lyckas få på sina sparpengar får stor betydelse, framförallt när det gäller sparande på lång sikt.

Köpa en egen villa är oftast den största affären som man gör i det privata livet. Villapriset ligger i snitt på 2 149 000 kronor i Sverige, enligt SCB:s småhusbarometer som kom i oktober, och har stigit med 3 procent det senaste året. De senaste fem åren har villapriserna stigit med 16 procent totalt i hela landet. Hur priserna kommer att utvecklas framöver beror på olika faktorer där räntor, arbetslöshet och nybyggnation är viktiga pusselbitar. Men också vilka nya regler som införs där amorteringskrav är ett exempel.

Under 2010 infördes bolånetaket som innebär att köparen av en bostad kan belåna den upp till 85 procent av marknadsvärdet och behöver en egen kapitalinsats på 15 procent.

– En villa är oftast inte den första bostaden man köper utan de flesta har en annan bostad som ska säljas i samband med villaköpet. Historiskt har bostaden varit en god investering med vinst som har kunnat bli en del i en kontantinsats till den nya bostaden. Men det är viktigt att både amortera på sina bolån och samtidigt spara eftersom vi sannolikt inte kommer att få lika stor positiv värdeutveckling som vi historiskt har haft, säger Länsförsäkringars privatekonom Elisabeth Hedmark.

Bostadspriserna nedbrutna på län varierar mycket och är högst i storstäderna. Den egna kapitalinsatsen för en villa i Stockholms län behöver i genomsnitt vara 595 500 kronor medan 157 650 kronor räcker i Västernorrland. Behöver man spara till hela kontantinsatsen krävs det många år innan summan är tillräcklig och här får avkastningen betydelse för hur lång tid det tar att spara ihop beloppet.

– Om föräldrar kan börja spara till barnen när de är små blir det en stor hjälp till den första bostaden. Det gäller även unga vuxna som behöver spara själva för sin framtida bostad. Även om man sätter av ett mindre belopp varje månad hinner summan växa betydligt om man sparar under många år. Sparar du exempelvis 300 kronor per månad i 18 år och får en snittavkastning på 4 procent hinner sparkapitalet bli 94 000 kronor. Kan man spara 500 kr per månad har man sparat ihop 156 600 kronor inklusive avkastning, vilket är värdefullt den dagen man ska ge sig in på bostadsmarknaden, säger Elisabeth Hedmark.

Bilaga – Spara till kontantinsatsen kräver tålamod

Tabell 1:

Antal år att spara ihop till kapitalinsatsen i olika län om sparandet är 2 000 kr/mån

(avrundat till hela år, ingen avkastning medräknad)

Källa genomsnittligt marknadsvärde: SCB Småhusbarometer som kom i oktober 2013 och Länsförsäkringar.

Län Genomsnittligt marknadsvärde 15 % av det genomsnittliga marknadsvärde för en villa Sparbelopp Antal år du måste spara
Stockholm 3 970 000 595 500 2 000 25
Stor- Malmö  2 812 000 421 800 2 000 18
Hela landet 2 149 000 322 350 2 000 13

Tabell 2:

Exempel hur lång tid du behöver spara för att få ihop ett visst kapital, vid olika genomsnittliga avkastningar om du sparar 2 000 kr/mån.

Källa: Länsförsäkringar

4 mån
under 15 år
4 mån

För mer information kontakta:

Elisabeth Hedmark, privatekonom, 073- 964 19 69
Presskontakt Länsförsäkringar, 08-588 418 50

Länsförsäkringar är Sveriges enda kundägda och lokalt förankrade bank- och försäkringsgrupp. Kunderna i vart och ett av landets län äger sitt lokala och självständiga länsförsäkringsbolag. 24 länsförsäkringsbolag samverkar genom det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB, som bedriver utveckling och service inom bank, liv-, sak- och djurförsäkring. Länsförsäkringar har ett brett utbud av försäkringar och banktjänster för privatpersoner, företag och lantbruk. Samtliga bolag inom länsförsäkringsgruppen är miljöcertifierade enligt ISO 14001.

Citat

– Om föräldrar kan börja spara till barnen när de är små blir det en stor hjälp till den första bostaden. Det gäller även unga vuxna som behöver spara själva för sin framtida bostad. Även om man sätter av ett mindre belopp varje månad hinner summan växa betydligt om man sparar under många år. Sparar du exempelvis 300 kronor per månad i 18 år och får en snittavkastning på 4 procent hinner sparkapitalet bli 94 000 kronor. Kan man spara 500 kr per månad har man sparat ihop 156 600 kronor inklusive avkastning, vilket är värdefullt den dagen man ska ge sig in på bostadsmarknaden, säger Elisabeth Hedmark.
Elisabeth Hedmark, privatekonom Länsförsäkringar