Spara tusenlappar med rätt deklaration

Det är frestande att ta den enkla vägen och inte kontrollera de förtryckta uppgifterna utan godkänna snabbt för att bli klar med deklarationen. 3 av 10 unga upp till 25 år granskar inte uppgifterna i deklarationen. Personer över 40 år och med högre inkomster kontrollerar i högre grad än yngre, visar en undersökning från Länsförsäkringar.

– Baksidan av att Skatteverket underlättar med de förtryckta uppgifterna är att deklaranterna i lägre grad kontrollerar beloppen. Yngre personer var inte med om den tiden när alla skulle fylla i sina egna uppgifter och har kanske därför svårare att inse hur det fungerar. Därmed kan de gå miste om avdrag som de är berättigade till eller riskera att betala högre skatt om uppgifterna är fel, säger Elisabeth Hedmark, privatekonom på Länsförsäkringar.

Deklarationstips i sista minuten

• Kontrollera att de förtryckta uppgifterna stämmer. Stryk det som är felaktigt och fyll i det som är korrekt.
• Ungdomar som sommarjobbar på annan ort kan ofta få avdrag för övernattning och för hemresor en gång i veckan för det billigaste färdmedlet. Villkor är att de har haft arbetet minst fem mil hemifrån och måste övernatta. Det finns schablonbelopp som går att använda. Reglerna gäller även vuxna som arbetar tillfälligt på annan ort.
• Resor till och från arbetet är avdragsgilla med den del som överstiger 7 000 kronor.
• Om du sålt fastighet förra året ska du proportionera din andel av fastighetsskatten beroende på hur många dagar du ägt bostaden. Det är kontraktsdatum som gäller. Du får även göra avdrag med stämpelskatten, pantbrevskostnader och mäklararvode vid försäljningen. Har du köpt en lika dyr eller dyrare bostad kan du skjuta upp kapitalvinsten om den är över 50 000 kronor, det gäller även för bostadsrätter. Du får nu även uppskov om du köpt ersättningsbostad inom EES-området.
• Om båda makarna har betalningsansvar för lån kan man fördela räntebetalningarna mellan sig. Det gäller speciellt om ena makan har underskott som överstiger 100 000 kronor, belopp däröver får man endast en skattereduktion på 21 procent mot normala 30 procent.
• Är du osäker om avdragen är korrekta är det bättre att beskriva detta under övriga upplysningar. Då riskerar du inte att få betala skattetillägg. I normalfallet uppgår skattetillägget till 40 procent av den undanhållna skatten.
• Ska aktieförsäljning deklareras är det bra att ta hjälp av skatteverkets broschyr Försäljning av aktier, SKV 332. Enligt skatteverket gör många fel just vid aktieaffärer.
• Om du måste göra en extra inbetalning av skatten och beloppet underskrider 20 000, slipper du betala kostnadsränta om beloppet finns hos skatteverket senast den 3 maj. Annars beräknas räntan dag för dag.
• Deklarationen ska vara inlämnad senast 2 maj. Om du deklarerar via telefon, sms eller Internet kan du få skatteåterbäringen före midsommar.
• Om du missat att göra avdrag i tidigare deklarationer har du fem år på dig att göra en omprövning.

Elisabeth Hedmark, privatekonom Länsförsäkringar
elisabeth.hedmark@lansforsakringar.se