Sparat barnbidrag kan räcka till kontantinsatsen

Om man som förälder varje månad sparar delar av barnbidraget så kan det faktiskt räcka bra till kontantinsatsen till en etta i hela Sverige. Speciellt om man väljer att ta lite risk i ett fondsparande, men även ett vanligt banksparande kan räcka bra. Länsförsäkringar har räknat på hur mycket av dagens barnbidrag på 1 250 kronor som skulle behöva sparas varje månad för att få ihop till en kontantinsats i olika län om man sparar i 18 år.

Men vilken sparform du väljer för bosparandet till barnen har stor betydelse för hur mycket du måste spara. Väljer du bankkonto med nollränta behövs det ett betydligt högre belopp varje månad än om du väljer fondsparande, där du har möjlighet till högre avkastning.

Svenskarna gillar att spara på vanligt bankkonto och enligt SCB uppgår nu hushållens bankbesparingar nu till över 1 700 miljarder. En del av dessa miljarder är säkert tänkt som sparande till barn. Enligt en undersökning som Fondbolagens förening gjorde 2016 sparar uppemot hälften av alla föräldrar till barnen på ett vanligt sparkonto.

– Det behöver inte vara fel att spara till barnen på bankkonto. Det viktiga är att bestämma vilken del av sparandet som är avsett för oförutsedda utgifter i närtid och vilken del som är tänkt för längre sikt – till exempel bosparande. För den typen av sparande är tidshorisonten ofta lång och då bör det sparandet vara placerat på aktiemarknaden, säger Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar.

När Länsförsäkringar räknar på vilka konsekvenser ett vanligt kontosparande med nollränta får på lång sikt blir det uppenbart att det, åtminstone historiskt, lönat sig att spara i till exempel fonder. Med större avkastning per år krävs det ett lägre belopp per månad för att få ihop till en kontantinsats.

– För familjer som inte har råd att sätta av så mycket till barnen kan det här vara värt att tänka på. Det är alltid förenat med viss risk att spara i fonder, och ditt sparande kan både öka och minska i värdet. Med en bred portfölj av fonder, lång tidshorisont och genom att månadsspara har man som fondsparare gjort det man kan för att hantera konsekvenserna av att marknaden kan gå både upp och ner. Ju närmare tidpunkten för bostadsköpet eller överlämnandet av pengarna till barnen ni kommer, kan det vara smart att vikta ner risken genom att sälja av en del aktiefonder och istället välja räntefonder eller vanligt bankkonto. Och vill man slippa hålla reda på detta själv är generationsfonder ett bra alternativ, säger Emma Persson

Så mycket av barnbidraget måste du spara för att få ihop till kontantinsatsen i olika län (kr)

Län Pris för en etta Spara på banken 0 % avkastning Spara i fonder 2 % avkastning Spara i fonder 6 % avkastning* Spara i fonder 8 % avkastning

*Den genomsnittliga avkastningen på Stockholmsbörsen mellan 2010 och 2017 var 6 procent.

Så mycket av barnbidraget måste du spara för att få ihop till kontantinsatsen i olika län (%)

Län Pris för en etta Spara på banken 0 % avkastning Spara i fonder 2 % avkastning Spara i fonder 6 % avkastning Spara i fonder 8 % avkastning
VÄSTERNORRLAND                                   541 059 kr   30 % 25 % 17 % 14 %
DALARNA                                   632 198 kr   35 % 29 % 20 % 16 %
NORRBOTTEN                                   650 692 kr   36 % 30 % 20 % 16 %
KALMAR                                   692 128 kr   38 % 32 % 21 % 17 %
GÄVLEBORG                                   701 243 kr   39 % 32 % 22 % 18 %
SÖDERMANLAND                                   718 347 kr   40 % 33 % 22 % 18 %
ÖREBRO                                   731 234 kr   41 % 34 % 23 % 18 %
VÄRMLAND                                   741 699 kr   41 % 34 % 23 % 19 %
VÄSTMANLAND                                   762 142 kr   42 % 35 % 24 % 19 %
JÄMTLAND                                   769 894 kr   43 % 36 % 24 % 19 %
BLEKINGE                                   857 326 kr   48 % 40 % 26 % 21 %
VÄSTERBOTTEN                                   939 229 kr   52 % 43 % 29 % 23 %
ÖSTERGÖTLAND                                   991 871 kr   55 % 46 % 31 % 25 %
GOTLAND                                1 036 750 kr   58 % 48 % 32 % 26 %
SKÅNE                                1 051 163 kr   58 % 49 % 33 % 26 %
JÖNKÖPING                                1 096 837 kr   61 % 51 % 34 % 27 %
KRONOBERG                                1 191 957 kr   66 % 55 % 37 % 30 %
HALLAND                                1 372 600 kr   76 % 63 % 43 % 34 %
UPPSALA                                1 569 156 kr   87 % 72 % 49 % 39 %
VÄSTRA GÖTALAND                                1 634 572 kr   91 % 76 % 51 % 41 %
STOCKHOLM                                2 313 175 kr   128 % 107 % 72 % 58 %

Källa: Mäklarstatistik juni. I beräkningarna är inte hänsyn taget till fondavgifter.

Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar. Tel. 076-109 27 30
Länsförsäkringars pressjour, Tel. 08 – 588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.