Sportlovet i fjällen har blivit dyrare på fem år

På sportlovet vill många vara i fjällen. Men utgifterna är stora, och en vecka för en familj kostar idag drygt 30 000 kronor och på bara fem år ökat rejält. Bostad kostar mest och de dyraste veckorna i fjällen är när barnen har skollov. Men det går att spara pengar både innan och under sportlovsveckan.

– Kostnaden för fjällsemestern kan lätt dra iväg och kosta mer än det var tänkt. Det är därför klokt att noga planera ekonomin innan resan och helst vara ute i god tid för att kunna hitta lämpligt boendet, säger Arne Ohlson, ansvarig privatmarknad bank på Länsförsäkringar och fortsätter;

– Det brukar bli enklare att spara om man tänker i ”sparpåsar”, en påse för semestern, en för bilen, en påse för buffert och så vidare. Det gör att vi får en sorts mental bokföring eller kontroll över sparandet. Så för den som inte kommit igång med sitt sparande, kan ”påstänket” vara en god idé.

Kostnader för en veckas semester i fjällen under någon av sportlovsveckorna 7, 8 eller 9

Aktivitet                                                                        2018                     2013

Boende                                                                           8 250 kr                7 500 kr

Liftkort                                                                           8 200 kr                4 700 kr

Skidutrustning, medelgod åkare                                     3 500 kr                2 200 kr

Skidskola, 5 dagar 75 minuter                                        2 100 kr                2 000 kr

Utelunch                                                                         3 000 kr                2 400 kr

Övrig mat                                                                       3 000 kr                2 000 kr

Totalt                                                                             28 050 kr             20 800 kr

*Räknat på en familj på två vuxna och barn 10 och 12 år. Resan till skidorten är inte medräknad.

Bra att tänka på för att få ned kostnaderna:

• Under sportlovet är det som dyrast att åka till de svenska skidorterna. Går det att välja en annan vecka kan tusenlappar sparas.
  • Boendet är den största kostnaden. Det är billigare om du väljer ett boende längre bort från back men då krävs oftast en bil.
  • Självhushållning håller matkostnaderna nere. Kör ni bil och har plats kan det löna sig att storhandla hemma innan ni reser.
  • Lunch i backen är dyrt. Ta med matlåda istället eller ät i stugan.
  • För de familjer som räknar med att åka max någon vecka per år blir det billigare att hyra utrustning än att köpa. Detsamma gäller om barnen är små och växer ur sina grejor snabbt. Köp begagnad utrustning eller låna av kompisar.
  • Barnens ålder har stor betydelse för kostnaden. För yngre barn finns ofta olika rabatter för liftkort, utrustning och om man väljer att resa med exempelvis tåg.
  • Kontrollera eventuella rabatter som exempelvis vid tidig bokning eller om ni reser ”sista minuten”.
  • Lägg upp en sparplan till nästa år. Siktar ni på 30 000 kronor, behöver ni månadsspara 2 500 kronor under ett år.
  • Se till att alla i familjen har en olycksfallsförsäkring.

Arne Ohlson, ansvarig privatmarknad bank på Länsförsäkringar. Tel. +46 701 62 76 43
Länsförsäkringars pressjour. Tel. 08-588 418 50