Språk och lagar bromsar företagens utlandsaffärer

Uppemot varannan företagare anser att språk och juridik sätter käppar i hjulet vid affärer med utlandet. Andra utmärkande hot vid utlandshandel är transporter och reklamationer. Det visar en ny undersökning från Länsförsäkringar.

Vi rör oss allt mer på en internationell handelsmarknad där landsgränser inte ses som hinder för att göra affärer. Drygt 2 av 5 (43 procent) av företagare köper från eller säljer till andra länder. Men faktum kvarstår att det är mycket att hålla reda på som inte fungerar på samma sätt som hemma.

– Varannan företagare ser lagar och språk som de största bromsklossarna när de gör affärer med utlandet. Goda kunskaper i internationell affärsjuridik och språk blir utan tvivel ovärderliga tillgångar och viktiga konkurrensfördelar för många företagare, säger Mats Olausson, företagsmarkandschef på Länsförsäkringar Uppsala.

Företagarnas Top 5-lista över bromsklossar vid utlandsaffärer:

1. Juridik 23 procent
2. Språk 22 procent
3. Transporter 18 procent och reklamationer 18 procent
4. Valutor 17 procent
5. Leveranser 16 procent

Andra faktorer som enligt undersökningen ses som hinder vid utrikeshandel är banktransaktioner (14 procent). 1 av 3 företagare tycker inte att någon av nämnda faktorer utgör hinder vid affärer med utlandet.

Om undersökningen:
Totalt har 1 300 VD:ar eller ägare intervjuats av Norstat Sverige på uppdrag av Länsförsäkringar. Undersökningen är genomförd bland företag med 5-49 anställda. Resultatet är uppdelat på fyra regioner: norr, öst, väst och syd.

För ytterligare information, kontakta:

Mats Olausson, Företagsmarknadschef Länsförsäkringar Uppsala
mats.olausson@uppsala.lansforsakringar.se