Starkare utländsk valuta gör semestern och vissa varor dyrare

En redan svag krona har försvagats med 6,25 procent mot dollarn och mot Euron med 4,00 procent sedan årsskiftet, vilket bland annat kan påverka kostnaden för våren och sommarens utlandssemester. För den som vill tillbringa några av vårens helgdagar i ett annat land eller handla på internetsajter utomlands, kan kronförsvagningen bli särskilt påtaglig. Men vill du vara både valuta- och miljösmart kan du alltid välja att semestra i Sverige.

Många av vårens utlandsresenärer kommer att behöva ta med en större reskassa än tidigare. Av sju vanliga resmål har det bara blivit billigare att handla i ett land och det är Turkiet.

– Det är bra att tänka efter redan när du bokar din resa på hur valutakursen påverkar dig. Särskilt viktigt är det om du planerar att köpa dyra saker när du är borta, men det är bra att även ta höjd för att de vardagliga utläggen på semestern riskerar att bli dyrare, säger Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar.

Vara                                                                              Skillnad i procent

Sportskor från USA                                                    14 % dyrare

Olivolja från Italien                                                     4 % dyrare

En tweedkostym från Storbritannien                          8 % dyrare

En sarong från Thailand                                           13 % dyrare

En fez från Turkiet                                                   20 % billigare

En ost från Tjeckien                                                   3 % dyrare

En salami från Bulgarien                                           4 % dyrare

Tabellen visar valutakursförändringar 2019-03-11 mot respektive valuta jämfört med samma tidpunkt förra året (2018-03-12).

Påverkar även hemma

Även för de som semestrar hemmavid kan den svaga kronkursen påverka. Exempelvis när man handlar på internetsajter utomlands eller investerar i utländska fonder.

– Importerade livsmedel kan bli dyrare när importpriset stiger för svenska företag. Ett sätt att undkomma det är att försöka äta så mycket närproducerat det går – det är positivt även för klimatet, säger Emma Persson.

Tips vid en svag krona

• Alla valutor har inte blivit dyrare för oss svenskar. Titta lite extra på valutakursen när du ska välja resmål inför vårens eller sommarens resor.
  • Undvik importerade livsmedel så gott det går. Även ur klimatsynpunkt är det bra att försöka äta så lokalt producerad mat som möjligt.
  • Tänk på att varor utomlands blir dyrare – bra att veta om du handlar på utländska sajter.

Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar. Tel. 076-109 27 30
Länsförsäkringars pressjour, Tel. 08 – 588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.