Statistik: den långsiktige vinner stort när börsen svänger

När börsen reagerar på stora händelser i omvärlden är det lätt att reagera mer eller mindre rationellt. Men historien visar också att börserna förr eller senare återhämtar sig. Coronakrisen lär inte vara ett undantag.

– Även om ingen i dagsläget sitter på facit över hur börsen kommer att utveckla sig så visar historien att sparare som har is i magen och fortsätter spara även i dåliga tider blir vinnare på sikt. Men det många räds är de tuffa perioderna när man ser sitt sparande minska i värde, säger Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar.

Kraften i ett regelbundet månadssparande kan illustreras så här:
Vi tänker oss två barn födda 2001. Samma år börjar föräldrarna spara 1 000 kr i månaden för att hen ska plocka ut dem på studenten. Det ena barnets föräldrar sätter in pengar på ett sparkonto medan det andra barnets föräldrar väljer att sätta pengarna på börsen. Frågan är nu, vilket av barnen kommer att ha mest pengar dagen då det tar studenten?

Barnet ”Bankkonto”: 247 538kr

Barnet ”Sparande på Stockholmsbörsen”: 480 070 kr

Skillnad: 94 procent mer på kontot för det barn vars föräldrar månadssparat i aktiefonder under perioden

Se årlig avkastning och skillnad i bifogat dokument.

Vissa saker bör man tänka över när man har pengarna i aktiefonder. För den som behöver pengar inom några år kan det exempelvis vara idé att vikta ned risken genom att sälja av delar av aktieinnehavet, säger Emma Persson och fortsätter:

– Ett sätt att minska risken att sälja allt vid ”fel” tillfälle är att sälja av delar av kapitalet vid olika tillfällen, som ett omvänt månadssparande, säger Emma Persson.

Tips på hur du kan tänka kring ditt sparande

Buffertsparande
Sparandet som är till oförutsedda händelser. Det ska räcka till reparationer, plötsliga utgifter som kan uppstå i hemmet eller för bilen. Bufferten är också en trygghet för familjen om ni plötsligt står utan inkomst, på grund av arbetslöshet eller sjukdom.
Målsparande
En del av ditt sparande är förmodligen på kortare sikt med specifika mål, till exempel en resa eller ett sommarhus. Detta sparande kan du utsätta för lite risk om du vill – exempelvis i en blandfond som består av både räntor och aktier.
Långsiktigt sparande
Det långsiktiga sparandet behöver inte nödvändigtvis ha ett tydligt mål, eller så är det ett sparande som är tänkt till pensionen eller barnen - det många år kvar till dess att det ska användas. Här kan du med fördel spara med automatisk dragning från lönen varje månad till aktiefonder.

Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar. Tel. 076 -109 27 30
Länsförsäkringars pressjour. Tel. 08-588 418 50

Pressrum med bilder, filmer och logotyper samt kontaktpersoner: https://www.lansforsakringar.se/om-oss/press-media/

Länsförsäkringar på Twitter: www.twitter.com/forsakringar

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.