Stölder av cyklar ökar varje år - vissa områden mer drabbade

Våren är här och cyklisterna med den. Men se till att minska risken för att din cykel blir stulen. Antalet cykelstölder har, enligt statistik från Länsförsäkringar, ökat för tredje året i rad. 2012 anmäldes 11 900 stulna cyklar och 2014 hamnade antalet anmälningar på 14 200.

Förra året betalade Länsförsäkringar 35,3 miljoner kronor i ersättning för stulna cyklar. Och många cyklar som stjäls kommer aldrig tillbaka.

– Om du råkar ut för en cykelstöld ska du först och främst göra en polisanmälan. Dels för att vi kräver det för att du ska få ersättning, dels för att det ökar din chans att få tillbaka cykeln, säger Susanne Fagerberg, skadechef på Länsförsäkringar Uppsala.

Hos Länsförsäkringar anmäldes flest stölder/skador i följande sex områden under 2012, 2013 och 2014:

Område/städer Antal
Antal
Antal
Skåne (Helsingborg, Malmö) 2 858 6,6 2 913 5,4 2 907 6
Östergötland (Linköping, Norrköping) 1 758 4,0 1 562 3,2 1 374 2,7
Stockholm 1 444 5,1 1 271 4,2 1 044 3,2
Bergslagen (Västerås, Örebro) 1 249 2,9 1 217 2,7 1 113 2,5
Göteborg 1 112 3,3 1 014 2,5    757 1,9
Uppsala    964 2,3    925 2,0    799 1,5
Satsa på ett lås av hög kvalitet och gärna ett extra vajerlås om du har en dyr cykel. Låset bör sitta fast runt ramen för att göra svårare för tjuven.

– Använd ett lås som är godkänt av Stöldskyddsföreningen och har den välbekanta ögonmärkningen. Parkera inte cykeln centralt nattetid, och lås fast den i ett fast föremål med kedja eller vajer, säger Susanne Fagerberg. Om du parkerar där det är vanligt med stölder kan du minska risken ytterligare genom att också ta av sadeln och ta med den. Det gäller att göra det mindre lockande att stjäla cykeln.

Antal anmälda cykelstölder totalt hos Länsförsäkringar under de senaste tre åren:

År Antal stölder/skador Kostnad Mkr
2014 14 184 35,3