Stora skillnader i bindningstider på bolånen i landet

Skillnaderna på vilka bindningstider vi väljer skiljer sig stort i landet visar Länsförsäkringars Bolånebarometer för första kvartalet 2015. Den visar också att antal nya bolån med tremånaders bindningstid ökade medan antalet lån med bindningstid 1–3 år minskade.

I Uppsala län valde 90 procent av nya bolåntagare tre månaders bindningstid under första kvartalet 2015, medan endast 52 procent valde motsvarande bindningstid i Älvsborg. I Jämtland, Halland, Södermanland, Gotland och i Stockholm minskade tremånaders bindningstid mellan kvartalen medan det ökade i alla andra län. Den åldersgrupp som i störst utsträckning valde tremånaders bindningstid var de under 24 år. Hos dem ökade andelen från 63 till 78 procent under det senaste kvartalet.

– Intressant med så stora skillnader i bindningstider i landet. Olika lokala faktorer som bostadspriser, arbetslöshet, inkomstnivåer och åldersstruktur kan vara en del av förklaringen, säger Länsförsäkringars privatekonom Elisabeth Hedmark.

I Göteborg och Bohus län valde 46 procent 1-3 års bindningstid medan endast 17 procent av bolåntagarna i Uppsala län och i Bergslagen valde motsvarande.

– Riksbanken överraskade nog de flesta med sin minusränta och diskussionerna som förs om ytterligare sänkning har säkert påverkat bolånekunderna att i större utsträckning välja tremånaders bindningstid. Försiktiga bolånetagare kan dra nytta av det låga ränteläget och välja längre räntebindningstider på en del av lånet medan de mer riskbenägna kan avvakta ytterligare. Val av räntebindningstid är individuellt, men att dela upp lånet och välja fler bindningstider är för de flesta en bra strategi, säger Elisabeth Hedmark.

Snabbfakta om nya bolån

• Antal nya bolån med tremånaders bindningstid ökade under det första kvartalet 2015, från 69 till 75 procent. Medelsiffran i landet är 74 procent.
  • Antalet nya bolån med bindningstid 1–3 år minskade det första kvartalet 2015, från 35 procent till 26 procent. Medelsiffran i landet är 29 procent.

Elisabeth Hedmark, privatekonom på Länsförsäkringar. Tel. 073 – 964 19 69
Pressjouren. Tel. 08-588 418 50

Om Bolånebarometern
Den bygger på nya utbetalda bolån hos de 23 länsförsäkringsbolagen. Kartbilderna på sidorna 4 och 5 är uppdelat på länsförsäkringsbolagens gränser i de fall där länsgränser inte stämmer.