Svårare att få överblick på sin pension

Nu rullar de orange kuverten ut till brevlådorna och de sista pensionsspararna får breven i slutet av mars. Pensionsmyndigheten uppmanar till att göra en pensionsprognos på minpension.se men när avdragsrätten på pensionssparande sannolikt kommer att försvinna, blir det svårare att göra egna totala pensionsprognoser.

Det egna sparandet som sparas i andra sparformer än ett avdragsgillt pensionssparande kommer alltså inte att räknas med i pensionsprognosen på minpension.se, vilket då kan bli missvisande.

För att se alla pensionsdelar uppmanar Pensionsmyndigheten att gå in på minpension.se och skickar även med en pinkod för att underlätta att bilda sig en uppfattning om den totala pensionen och även göra olika pensionsprognoser vid olika alternativa åldrar. Men när avdragsrätten på pensionssparande sannolikt nu försvinner, kommer många att spara på annat sätt som exempelvis i en ISK. Det sparandet kommer inte att räknas med utan kräver att man själv räknar på hur mycket det kan ge till pensionen.

– Det blir viktigare att själv tänka på att öronmärka det som sparas till pensionen, inte röra det kapitalet under tiden man sparar och räkna på hur mycket det kan bli längre fram, säger Länsförsäkringars privatekonom Elisabeth Hedmark

Länsförsäkringars privatekonom Elisabeth Hedmark kommer att finnas tillgänglig att svara på frågor från media i samband med att det orange kuvertet skickas ut.

Elisabeth Hedmark, privatekonom på Länsförsäkringar. Tel. 0739-64 19 69
Presskontakt Länsförsäkringar. Tel. 08-588 418 50

Se också Länsförsäkringars Nyhetsrum.