Svenskar vill betala med mobilen

Intresset för att kunna betala med mobiltelefonen ökar snabbt. Åtta av tio svenskar kan tänka sig att använda en sådan tjänst, visar en undersökning från PFM Research. Och att mobilen bara blir viktigare för svenskarna är tydligt. Bland svenskar i åldrarna 16 till 24 år tycker fler än hälften att det är värre att tappa mobilen än plånboken.

Undersökningen, som gjorts på uppdrag av Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB och Swedbank, visar att det framför allt är personer i åldrarna 25 till 39 år som vill kunna betala med mobiltelefonen. Störst är intresset bland stockholmare.

– En stor del av målgruppen vi vänder oss till har en smartphone som de använder mycket frekvent och vad vore då enklare än att också göra betalningar via mobilen. En förklaring till att mobila betalningar kommer nu är att marknaden är mogen. Kunderna är vana vid att utföra banktjänster med sin mobil. Nästa naturliga steg är att bankerna erbjuder möjlighet att också använda mobilen som betalmedel, säger Susanne Bergh, chef Digitala kanaler på Länsförsäkringar.

Allt färre svenskar bär på kontanter och drygt hälften av de tillfrågade uppger att de någon gång varit tvungna att avstå från ett köp för att de saknat kontanter. Det är framförallt personer mellan 25 och 39 år som uppger att de bara ibland eller aldrig använder kontanter. I den ålderskategorin uppger drygt åtta av tio att de någon gång varit tvungna att avstå från ett köp för att de saknat kontanter.

– Genom att kunna betala med mobilen behöver du inte längre tillgång till kontanter och det går snabbt. Det tar bara några sekunder så finns pengarna på mottagarens konto och man behöver inte veta mottagarens kontonummer, det räcker att känna till mottagarens mobilnummer, säger Susanne Bergh.

Undersökningen visar också att mobiltelefonen används till mycket annat än att ringa med. Mest surfar vi med den. Annat som är populärt är att lyssna på musik, använda kalendern, hålla koll på vädret och spela spel.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i september 2012 och baserar sig på webbaserade intervjuer med privatpersoner bland Sveriges befolkning i åldrarna 20 år till 65 år. Intervjuerna genomfördes av PFM Research.

Frågor som ställdes i undersökningen

Skulle du kunna tänka dig att betala via din mobil?

Totalt Övre Norrland Mellersta Norrland Norra Mellansverige Stockholm Östra Mellansverige Småland och öarna Västsverige Södra Sverige
Absolut 24 22 12 25 31 18 26 24 24
Kanske 55 56 62 57 51 62 54 53 55
Absolut inte 11 13 14 8 9 11 9 13 11
Betalar med min mobil idag 2 1 2 3 3 1 5 2 2
Vet ej 7 7 9 6 7 8 6 8 9

Andelarna är angivna i procent

Tror du att kontanter kommer att bli ovanligt som betalmedel i framtiden?

Ja 84 84 90 89 80 86 84 85 83
Nej 10 3 8 7 11 9 13 10 11
Vet ej 6 13 2 4 9 5 3 5 6

Andelarna är angivna i procent

Vad använder du främst din mobil till?

Spelar spel 22 29 19 18 24 22 24 22 22
Kalender 31 24 31 29 33 30 36 31 30
Mejlar 25 19 20 17 31 24 18 25 29
Väder och kartor 28 26 18 25 29 30 34 26 29
Musik 30 28 19 26 34 29 32 30 29
Bankärenden 1151 15 11 15 13 10 12 11 9
Surfar 51 46 41 44 56 47 57 49 55
Annat 18 21 21 22 13 21 13 19 16

Andelarna är angivna i procent

Har du någon gång varit tvunget att avstå från tjänst för en att du saknar kontanter?

Ja 51 48 52 57 51 54 50 53 47
Nej 38 41 36 36 37 36 37 38 40
Vet ej 11 12 12 7 13 10 13 9 13

Om betaltjänsten Swish

Kring årsskiftet lanseras betaltjänsten Swish, där privatpersoner kan skicka pengar till andra privatpersoner via sin mobiltelefon. Överföringen sker direkt och går mellan vanliga bankkonton. Genom att kunna betala via mobilen har du alltid tillgång till kontanter. Det tar bara några sekunder så finns pengarna på mottagarens konto. En stor fördel är att tjänsten är knuten till ditt eget bankkonto, du slipper flytta pengar till ett speciellt konto eller betala via faktura senare. Den som ska betala behöver inte veta mottagarens kontonummer utan kan använda mobilnumret.

Swish är utvecklat i samarbete mellan Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SEB och Swedbank. Mer information om betaltjänsten finns på www.getswish.se.

För mer information om Swish eller om undersökningen kontakta gärna någon av nedanstående från respektive banks informationsavdelning:

Erik Kristow, Danske Bank, erik.kristow@danskebank.se, telefon: 0767-21 90 47

Henrik Westman, Handelsbanken, hewe15@handelsbanken.se, telefon: 08-701 22 44

Lena Bivner, Länsförsäkringar, lena.bivner@lansforsakringar.se, telefon: 0701-62 75 55

Ragnar Roos, Nordea, ragnar.roos@nordea.com, telefon: 0767- 87 69 84

Eva Odefalk, SEB, eva.odefalk@seb.se, telefon: 08-763 71 24