Ta hjälp av appen på semestern

Bland det värsta som kan hända på utlandssemestern är att man själv eller någon i ressällskapet blir allvarligt sjuk. Då underlättar det verkligen att ha sina dokument i ordning. Och då kan många gånger appen vara bästa hjälpen.

Antalet reseskadeärenden under årets tre sommarmånader har ökat kraftigt de senaste åren. År 2015 betalade Länsförsäkringar ut drygt 55 miljoner kronor i skadeersättning i samband med resor. Det ska jämföras med 2006 då motsvarande summa var 27 miljoner kronor, vilket innebär en fördubbling av antal skadeanmälningar i samband med semesterresan.

Skadeanmälningarna har alltså ökat betydligt, vilket kan ha flera orsaker. Dels att vi anmäler mer, dels att vi reser alltmer och då reser vi längre bort, under längre tid och vill gärna ha lite upplevelser under resan, säger Susanne Bergh, chef Kund- och kanalstöd på Länsförsäkringar.

För en normal resa är oftast hemförsäkringens reseskydd tillräckligt och täcker bland annat vårdkostnaden på resmålet och sjuktransport hem till Sverige. Men är man borta längre än 45 dagar bör man teckna tilläggsförsäkringar, liksom om man tänker göra mer riskfyllda saker som bungyjump, klättring, dykning eller skärmflygning.

Bland det värsta som kan hända på utlandssemestern är att man själv eller någon i ressällskapet blir allvarligt sjuk. Då underlättar det verkligen att ha sina dokument i ordning, säger Susanne Bergh;

– I dag är det enklare då mycket av det man behöver på resan går att hämta i mobilen. Och även om det kan vara skönt att lägga ifrån sig luren under ledigheten kan den faktiskt vara till god hjälp på resan. Genom att använda din smartphone kan du idag snabbt få hjälp om du drabbas av skador under resan. Exempel på saker som kan vara bra att ha på resan och som du hittar i vår app är; regionspärr, tillfällig spärr av försvunnet kort, info om "blippa” (utomlands är det mycket vanligare med kortläsare som tar blipp.)

De flesta betalar sin resa med kort som brukar ha en försäkring som gäller vid resor och kan ses som ett komplement till hemförsäkringen.

För att få pengar från försäkringarna måste man kunna visa upp intyg. Till exempel att flyget eller bagaget var försenat, läkarintyg och polisanmälan om det är aktuellt. Se till att ha ett intyg från läkaren på resmålet där det framgår att läkaren ordinerat vila samt under hur många dagar.

Det Europeiska sjukförsäkringskortet är bra att ha med på resan. Ger dig rätt till nödvändig vård inom EU/EES-området och du betalar samma avgifter som de som bor i det aktuella landet. Du har rätt till vård inom det allmänna sjukvårdssystemet men inte till privat vård. Hemtransport ersätts inte. Du beställer kortet från Försäkringskassan och det tar ungefär tio dagar innan du får hem det

Susanne Bergh, chef Kund- och kanalstöd, Länsförsäkringar, 073-964 24 50
Länsförsäkringars pressjour, Tel. 08 – 588 418 50