Tips - så kan du ta hand om skatteåterbäringen

Skatteåterbäringen är snart här och för många innebär det ett extra klirr i semesterkassan. Vår privatekonom Elisabeth Hedmark ger dig några tips om hur du kan använda skatteåterbäringen smart.

De som kommer att få tillbaka på skatten får pengarna insatta på kontot mellan den 7- 9 juni, om man har anmält konto och deklarerat elektroniskt.

Pengarna är ofta välkomna till semestern men om det är större belopp är det klokt att även spara en del av beloppet, säger Elisabeth Hedmark och ger ett par tips om hur du kan tänka;

– Generellt är det bra att dela upp sitt sparande i olika poster beroende på när man behöver sina pengar. Exempelvis kanske du behöver ha ditt buffertsparande mer tillgängligt än exempelvis det sparande du har på längre sikt. Dessutom är det viktigt att öronmärka sparande till pensionen.

Betala smålån
I första hand är det bra att betala av smålån som ofta har hög räntekostnad.

Spara på kort sikt
Sparande till semester, julen och om något plötsligt går sönder passar på ett sparkonto. Där kan du snabbt komma åt pengarna och tar ingen risk att de snabbt sjunker i värde.

Spara på längre sikt
Har du tänkt spara till exempelvis en bil, renovering eller kontantinsats till en bostad som ligger flera år framåt kan du välja fonder och gärna inom ett investeringssparkonto, ISK. Det ger sannolikt lägre skatt över tid och du kan byta placering utan att först skatta av vinsten i den sålda fonden för att placera i en ny. För att minska risken ska du tänka på att fördela sparandet över fler geografiska områden och gå in stegvis istället för med ett stort engångsbelopp.

Spara till pensionen
Räkna med att pensionsutbetalningen kommer att bli lägre i framtiden än dagens nivåer, framförallt för yngre generationer. Det är därför extra viktigt att öronmärka ett sparande till sin pension. ISK är ett bra alternativ nu när avdragsrätten är slopad för de flesta och sparandet inte är låst. Men om du saknar pensionsrätt i din anställning kan du fortfarande få avdragsrätt på ditt pensionssparande.

Elisabeth Hedmark, Länsförsäkringars privatekonom. Tel. 073-964 19 69
Pressjouren. Tel. 08-588 418 50