Tjuvarna ska stoppas med Båtsamverkan

Grannsamverkan mot inbrott har funnits i många år. Nu kraftsamlar polisen, försäkringsbolag och Larmtjänst på Båtsamverkan som ska hindra de många båtmotorstölderna.

– Vi vill öka det allmänna medvetandet om den båtrelaterade brottsligheten, inte bara kring själva båtplatserna, för att få ner det ökande antalet stölder av framför allt båtmotorer men också båtar, säger Rikard Elleberg. Han är chef på Länsförsäkringars Båtförsäkring, den verksamhet som försäkrar flest båtar i Sverige.

Initiativet Båtsamverkan startades mot bakgrund av den grova organiserade och internationella brottslighet som gjort att båtmotorstölderna nära fördubblats sedan 1996.

Båtsamverkan bygger på samma princip som Grannsamverkan som finns över hela landet. Grannarna, eller i det här fallet båtägarna, arbetar gemensamt för att skydda sin egendom och förebygga brott.

– Vem som helst kan ta initiativ en båtsamverkan där ni tillsammans kan se om varandras båtar och vara uppmärksamma på om okända personer eller bilar rör sig i området, säger Rikard Elleberg.

Här kan du hitta mer information om vad båtsamverkan innebär och tips om hur man kan organisera sig för att minska båt- och båtmotorstölderna.

Rikard Elleberg, chef Båtförsäkring Länsförsäkringar, 031-63 16 44, 070-543 16 44
Länsförsäkringars pressjour, Tel. 08 – 588 418 50

Se också Länsförsäkringars nyhetsrum.

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna en helhet av bank- och försäkringstjänster. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring och genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär.