Ulrica Messing ny i styrelsen för Länsförsäkringar Liv

Tidigare infrastrukturminister, riksdagsledamot Ulrica Messing har invalts i Länsförsäkringar Livs styrelse genom ett fyllnadsval.

– Jag är fylld av optimism genom att Ulrica accepterat att vara ledamot i Länsförsäkringar Livs styrelse. Ulrica tillför värdefulla erfarenheter från politikområdet, och har ett brett kontaktnät. Jag är övertygad om att Ulricas kompetens kommer att göra nytta för våra kunder, säger Axel von Stockenström, ordförande i valberedningen.

– Jag blev väldigt glad när jag fick frågan om jag ville bli styrelseledamot för Länsförsäkringar Liv. Jag upplever att Länsförsäkringar med sin lokala förankring har rätt förutsättningar att möta hela svenska befolkningens behov av bra och prisvärda liv- och pensionslösningar, säger Ulrica Messing.

Efter fyllnadsvalet av Ulrica Messing rymmer Länsförsäkringar Livs styrelse en bredd genom kompetens och erfarenheter från finansmarknad, näringsliv och politik. I styrelsen sitter sedan tidigare Företagarnas vd Gunvor Engström, professor Karl-Olof Hammarkvist, SACO:s samhällspolitiske chef Gunnar Wetterberg och advokat Karin Åkesson Rehnholm för försäkringstagarföreningen samt Christina Ramberg, professor i handelsrätt. Övriga ledamöter i styrelsen är: Ann-Christine Norrström, vd Länsförsäkringar Uppsala, Johan Svedberg, vd Länsförsäkringar Jönköping, Per Vilén, vd Furnco och Anders Östryd, vd Östgöta Brandstodsbolag. Styrelsens ordförande är Tommy Persson, vd Länsförsäkringar AB och vd är Håkan Danielsson.

Ulrica Messing sitter också i styrelsen för stiftelsen Idre Fjäll. Tidigare har Ulrica arbetat som lärare och sedan 1991 har hon varit riksdagsledamot och statsråd.

Axel von Stockenström, ordförande Länsförsäkringars valberedning, 070-324 61 99

Ulrica Messing, 08-768 42 71