Undvik krångel på semestern

Sommaren är snart här och de flesta kan se fram emot en skön ledighet. För att slippa onödigt krångel om något oförutsett inträffar är det bra att ha kontrollerat och förberett vissa saker för att skydda sig själv, sin privatekonomi och hemmet under ledigheten. Länsförsäkringars privatekonom Elisabeth Hedmark tipsar och ger råd inför semestern.

Försäkringsskydd – Se till att hela familjen har ett bra skydd om olyckan är framme. En sjuk- och olycksfallsförsäkring för de vuxna och barnförsäkring till barnen är viktigt. Om du ska använda bilen mycket i sommar är det smart att göra ett tillägg till bilförsäkringen som betalar hyrbil om bilen blir stående efter vägen. Reser du utomlands kan du teckna ett tillägg till hemförsäkringen som ger extra skydd när du är ute på resan, det gäller hela familjen som är skriven på samma adress. Blir du borta längre än 45 dagar ska du förlänga reseskyddet som du har i hemförsäkringen, annars riskerar du att stå utan försäkring de sista resdagarna.

Servicekort- Kortet får du tillsammans med försäkringsbrevet när du tecknar en hemförsäkring och det är bra att ta med kortet på resan. Där finns information om vart du kan vända dig och telefonnummer ifall du behöver akut hjälp på plats. Vänd dig till ditt försäkringsbolag om du inte har kortet kvar.

Giltiga kort- Kontrollera att betalkorten är giltiga under hela sommaren och ta med telefonnummer till spärrservice om korten kommer bort. Undvik att byta bank och kort om du betalat en resa. Då kan du gå miste om avbeställningsskyddet som ingår automatiskt på vissa kort.

Räkningar- Lägg in alla räkningar för betalning på förfallodagen för att slippa tänka på dem under ledigheten.

Använd bank-appar- Genom bankappen kan du lätt sköta många bankaffärer. Föra över mellan konton, betala räkningar, sköta ditt fondsparande, få råd och tips vid skador och hitta viktiga telefonnummer om du snabbt behöver hjälp, med mera.

Sparande- Se över ditt sparande så att risknivån ligger rätt under sommaren. Prata gärna med en rådgivare.

EU-kort- Ska du resa inom EU kan du beställa ett sjukvårdskort hos Försäkringskassan. Det gör du smidigt på deras hemsida. Kortet ger dig rätt att få samma sjukvård som invånarna i landet du besöker och är giltigt i tre år.

Grannar- Tala om för grannarna att du åker iväg på semester och be dem ha extra koll på ditt hem för att slippa påhälsning av objudna gäster. Genom att använda timer på lampor och ha saker på tomten ser det ut som om någon är hemma. Lagra eller eftersänd din post och gör uppehåll i dina tidningsprenumerationer. Be även grannar att exempelvis ställa bilen på garageuppfarten och hänga tvätt på din torkställning. Skaffa även bra lås på fönster och dörrar och eventuellt larm.

Telefonnummer- Skriv upp viktiga telefonnummer exempelvis till anhöriga, försäkringsbolaget, banken och spärrservice för korten.

Elisabeth Hedmark, privatekonom, Länsförsäkringar, Telefon: 0739-64 19 69
Presskontakt Länsförsäkringar, 08-588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna en helhet av bank- och försäkringstjänster. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring och genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär.

Snabbfakta

Citat