Ung skogsentreprenör vinner pris för nytänkande

Ung med lönsamhetsfokus och mån om sin bygd. Det avgjorde vem som vann årets rikstäckande tävling Ung Växtkraft. Markus Larsson, 26 år gammal och ägare till Lysviks Jord- och Skogsentreprenad, har lyckats kombinera en ”mogen” näring med nytänkande och flexibelt företagande.

Markus Larsson är sedan år 2006 ägare till Lysviks Jord- och Skogsentreprenad AB, som finns i Sunne kommun i Värmland. Företaget bedriver skogsentreprenad som till exempel gallring, avverkning och snöröjning. I företaget arbetar Markus själv och fyra anställda.

På fyra år har han lyckats vända ett minusresultat till ett positivt och omsätter idag 6,5 miljoner kronor. Processer för effektivitet, arbetsmodeller och lönsamhet är en självklarhet.

– Men grunden i verksamheten handlar om att hela bygden ska få möjlighet att växa; jag anställer folk från bygden och samarbetar med andra företagare på orten. För att företaget ska gå bra måste man vårda personliga relationer, säger Markus Larsson.

Priset Ung Växtkraft, som är instiftat av Länsförsäkringar, är på 50 000 kronor och kriterierna är att företagaren ska ha sitt säte på landsbygden och vara en ung entreprenör, med nyskapande verksamhet som berikar landsbygden.

– Jag är väldigt glad att få den här uppskattningen för det jobb jag har lagt ner. Det ger mig en drivkraft att jobba vidare och utveckla mitt företagande, fortsätter Markus. Det känns otroligt hedrande att någon eller några har nominerat mig till detta pris. Bara det visar att min vision och framförallt mitt arbetsätt berört min omgivning.

– Markus visar på ett handlingskraftigt sätt att det går att kombinera en näring som behöver lång tid på sig att utvecklas - från planta till färdig råvara - med ett föränderligt och flexibelt företagande, säger Ulf W Eriksson, vd på Länsförsäkringar Värmland. Han är en förebild för unga som vill satsa på företagande i en bransch som präglas av nedåtgående kurvor.

Juryns motivering:

Markus Larsson har genom handlingskraft och nytänkande visat att det går att få lönsamhet i skogsnäringen och dess förädling på hemmaplan. Markus har även bidragit med arbetstillfällen till "fölk ifrå bygda" vilket självklart utvecklar landsbygden. Trots sin unga ålder och korta tid som företagare har Marcus hunnit se över sina processer för att utveckla effektiva arbetsmodeller och genom det lyckats vända företaget och fått lönsamhet.

– Vi i juryn tycker att Markus Larsson är ett föredöme inom ungt företagande och en god representant både för sin bygd och den traditionella jord- och skogsnäringen, avslutar Carl Henrik Ohlsson, ordförande i juryn.

Tävlingen Ung Växtkraft är instiftat av Länsförsäkringar och genomförs i samarbete med LRF Ungdomen. Prisutdelningen sker vid LRF Ungdomens riksstämma den 7 mars. Juryn består av ordf Carl Henrik Ohlsson, Länsförsäkringar Skaraborg, Eva Engström, LRF Konsult, Lars Sundström, LRF och Victor Netland, LRF Ungdomen.

Markus Larsson, Lysviks Jord och Skogsentreprenad AB, 070-548 03 39

Carl Henrik Ohlsson, vd Länsförsäkringar Skaraborg och ordf i juryn, 0708-71 70 70

Ulf W Eriksson, vd Länsförsäkringar Värmland, 070-517 14 14