Unga vuxna ser ljusare på ekonomin

I dag släpper Länsförsäkringar sin andra upplaga av Ungdomsindikatorn, som avspeglar de ekonomiska utsikterna bland unga människor. Analysen visar att de ekonomiska utsikterna förbättrades under det fjärde kvartalet 2023. -Trenden är positiv både på kort och lång sikt. Det tapp vi såg föregående kvartal var en engångsföreteelse. Men trots ljusare tongångar är utsikterna fortfarande något svagare än normalt, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar.

Se bilaga om hur ungdomars syn på framtiden har förändrats under åren.

Ungdomsindikatorn tar fart

Länsförsäkringar publicerar idag sin andra upplaga av ”Ungdomsindikatorn” som är en övergripande indikator om unga människors (18–24 år) ekonomiska utsikter. Utsikterna baseras på hur unga vuxna människor ser på privatekonomin, Sveriges ekonomi, arbetsmarknaden samt sparandet.

Under det fjärde kvartalet 2023 ökade Ungdomsindikatorn med 2,0 enheter till 92,1, där 100 anger ett historiskt normalläge. Störst bidrag till uppgången var att utsikterna om Sveriges ekonomi markant förbättrades.

-Framtidsutsikterna om ekonomin har blivit ljusare. Unga har haft det tufft de senaste två åren men Ungdomsindikatorn visar att de nu verkar se mer hoppfullt på framtiden. Även om Sverige rent formellt är i en lågkonjunktur just nu väntas ekonomin växa i år, som kombineras med andra positiva signaler som exempelvis kommande räntesänkningar under året, säger Stefan Westerberg.

Ljusa utsikter om privatekonomin

När unga ger sin syn på hur privatekonomin kommer att utvecklas under det kommande året svarar 38 procent att den kommer bli bättre, vilket är en ökning med fyra procentenheter från förra kvartalet. Nu är värdena nästan tillbaka på normala nivåer.

Ett likartat mönster finns när det kommer till de ungas utsikter om den svenska ekonomin. 26 procent tror att Sveriges ekonomi kommer bli bättre om ett år. Det är en ökning med fyra enheter från förra kvartalet och nästan i nivå med det historiska normalvärdet.

Ungas utsikter om arbetslösheten i Sverige samt risken att själv bli arbetslös är blandad. Det är nu fler som tror att arbetslösheten i Sverige kommer att öka på ett års sikt (49 procent tror på ökad arbetslöshet), men risken att själv bli arbetslös har minskat (29 procent tror på minskad risk att bli arbetslös).

-Arbetsmarknaden har stått emot de sämre tiderna. Men mycket pekar på att arbetslösheten ökar i år och det avspeglas i hur de unga ser på situationen. Unga har i allmänhet en svagare ställning på arbetsmarknaden och riskerar att bli av med jobbet allra först eller inte komma in alls när ekonomin försämras. Däremot kan vi se att unga har ett stort självförtroende att lyckas på arbetsmarknaden, säger Stefan Westerberg.

Om Ungdomsindikatorn

Ungdomsindikatorn läser av de ekonomiska utsikterna hos unga människor mellan 18–24 år.

Ungdomsindikatorn är ett kompositmått som avspeglar de ekonomiska utsikterna, baserat på hur man ser på privatekonomin, Sveriges ekonomi, arbetsmarknaden samt sparandet.

Ungdomsindikatorn tas fram av Länsförsäkringar som ansvarar för analys och kommentarer. Ungdomsindikatorn publiceras fyra gånger per år.

Underliggande data kommer från Konjunkturinstitutet.

Ungdomsindikatorn avläses genom dess numeriska värde. Värden runt 100 betyder att läget är normalt. Om värdet är över eller under 100, betyder det att läget är starkare respektive svagare än normalt.

X>110 mycket starkare konjunkturläge än normalt

101,1–110 starkare än normalt

99–101 ungefär normalt

90–98,9 svagare än normalt

X <90 mycket svagare än normalt

Därför en Ungdomsindikator

I åldern 18 – 24 år är det många som tar sina första steg in i vuxenlivet - flyttar hemifrån, utbildar sig och etablerar sig på arbetsmarknaden. Dessa steg har en stor inverkan på deras ekonomiska levnadsvillkor och syn på framtiden. Samtidigt påverkas unga i mycket stor utsträckning av det allmänna ekonomiska läget, särskilt med tanke på att unga generellt sett är relativt oetablerade på arbetsmarknaden, har lägre inkomster samt har mindre samlat kapital. Unga är sammantaget en relevant tempmätare på konjunkturläget.

En viktig förutsättning för att landets unga människor ska känna sig trygga är bland annat att de har goda ekonomiska levnadsvillkor, möjlighet att försörja sig, har en trygg inkomst och tillräckliga ekonomiska resurser.

Ungdomsindikatorn syftar till att vara ett kunskapsunderlag för att få en bild av hur unga människor ser på tillvaron och framtiden. Det kan även användas som ett inlägg i den allmänna debatten om hur vi skapar en långsiktig stabil ekonomisk grund för nästa generation.

Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar. Tel. 073 – 968 30 44
Stefan.Westerberg@lansforsakringar.se
Lena.Bivner, pressansvarig. Tel. 08–588 40 00
Lena.bivner@lansforsakringar.se

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.