Vab vanligare under Corona – men fortfarande ojämställt

Antalet föräldrar som får ersättning för vård av sjukt barn (vab) har ökat under coronakrisen och fr o m den 25 april får du tillfällig föräldrapenning även om skolorna tvingas stänga*. Men könsfördelningen oroar privatekonom Emma Persson, som analyserat Försäkringskassans statistik från varje län för mars månad.

Källa: Försäkringskassan - så här ser det ut i mars i samtliga län - se bilaga

– Jag ser ingen förändring i könsfördelningen i försäkringskassans siffror. Mammornas andel av vab dominerar fortfarande. Vi vet sedan tidigare att kvinnor gör mer obetalt hushållsarbete och jag hoppas att den här krisen inte leder till att det blir mer ojömställt, säger Emma Persson.

Idag går ca 60 procent av de utbetalade vabdagarna till kvinnor - eller tydligare beskrivet, om familjens totala vab ligger på 26 dagar har mamma varit i hemma 16 dagar och pappa 10 dagar. Siffror som fortsätter att förvåna och bekymra Emma Persson.

– Även om man tror att några enstaka vab-dagar här och var inte gör någon skillnad, försök att tänka bredare. Om det alltid är du som förväntas vabba, hur påverkar det dina karriärmöjligheter och din pension? säger Emma Persson.

Tips till dig som förälder:

• Andra än föräldrar kan vabba – till exempel grannar, släktingar eller vänner. Den som vabbar ska kontakta Försäkringskassan på 0771-524 524 första gången.
  • Om du har möjlighet att vobba (jobba hemifrån med sjukt barn) ska du ha lön från din arbetsgivare och inte ersättning från Försäkringskassan

*Fakta

Om ditt barn är sjukt eller är smittbärare kan du få ersättning för vård av sjukt barn om du måste vara hemma för att ta hand om ditt barn. Från och med den 25 april utvidgades tillfällig föräldrapenning till att också gälla om man måste vara hemma från jobbet för att ta hand om barn vid en stängning av dagis eller skola.

Läs mer om hur du gör för att få ersättning för VAB

Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar. Tel. 076 -109 27 30
Länsförsäkringars pressjour. Tel. 08-588 418 50

Pressrum med bilder, filmer och logotyper samt kontaktpersoner: https://www.lansforsakringar.se/om-oss/press-media/

Länsförsäkringar på Twitter: www.twitter.com/forsakringar

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.

Citat

– Jag ser ingen förändring i könsfördelningen i försäkringskassans siffror. Mammornas andel av vab dominerar fortfarande. Vi vet sedan tidigare att kvinnor gör mer obetalt hushållsarbete och jag hoppas att den här krisen inte leder till att det blir mer ojämställt.
privatekonom Emma Persson