Våga snacka pension med den du älskar

Snacket om pensionen är det många av oss som väljer att ducka för, speciellt när vi är yngre. Och en anledning till det är att många anser att det är oromantiskt, tråkigt och svårt att prata ekonomi med den man älskar. Vår undersökning visar att en tredjedel av oss inte har insyn i vår partners pensionskapital, vilket är en alldeles för hög siffra, säger Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar.

Det är ingen nyhet att när man är mitt i livet kanske det känns väldigt främmande att tänka på pensionen och den oftast glöms bort i de gemensamma diskussionerna. Pensionen är inget som de flesta av oss tänker på förrän senare i livet om ett par har väldigt olika ekonomiska förutsättningar som unga kommer de även att få det som pensionärer. Och Länsförsäkringars pensionsekonom Trifa Chireh anser att rädslan för ”att snacka pengar” kan bli väldigt kännbart för den som exempelvis arbetar fler obetalda timmar i hemmet;

-Då det oftare är kvinnor som står för det obetalda arbetet i hemmet och har lägre genomsnittslöner kan det skilja så mycket som 6 000 kronor i snitt varje månad mellan män och kvinnor i slutgiltig pension. Men det är det få som idag har koll på. Och om man är van vid att ha levt med liknande ekonomiska förutsättningar under sitt yrkesliv tillsammans, kan det bli en kalldusch för den ena när hen går i pension.

Vad kan man ta upp med sin partner och vad kan man göra för att pensionen ska bli mer lika mellan parterna? Här är några av Trifas tips för hur pensionerna kan bli mer jämställda:

• Lev jämställt om du lever i en relation. Uttag av föräldraledighet och VAB påverkar den framtida pensionen och den som är hemma mest bör kompenseras för det.  Sätt er ned och diskutera hur det ser ut hos er. Kompensera din partner genom att ge bort premiepensionen utan att behöva sätta av pengar här och nu. Skönt för ett hushåll med tajt ekonomi och sparande för den som inte har råd.
  • Särskilt om ni tjänar olika mycket är det viktigt att prata om hur inkomster och utgifter ska fördelas. Om skillnaden i inkomster är stor kan man dela upp kostnaderna efter respektive persons procentuella inkomst.  Målet är att båda ska ha råd med ett pensionssparande som om ni är gifta bör göras till enskild egendom genom äktenskapsförord och är ni sambor se till att sparandet är på erat eget namn. Hur ser det ut idag? Vem sparar mest?
  • Våga ta snacket och se till att ge din partner möjligheten att kunna stå på egna ben om dagen skulle komma då någonting oförutsett händer. Kärlek är viktig, men låt den inte avgöra din ekonomi eller vilken pension du ska få. Varför inte öppna det där orange kuvertet tillsammans eller logga in på minpension.se och hjälpas åt med valen man ska göra när det gäller pensionen.
  • Ett misstag som många gör är att utgå från att deras partner har samma drömmar och mål som en själv- utan att prata om det. Visualisera om er gemensamma framtid som pensionärer.

Läs mer i rapporten  https://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokument/ovrigt/privatekonomi/snacka-pengar-rapport.pdf

Hur stor koll vi har på varandras pensionskapital i siffror finns i medskickad bilaga

Länk till Länsförsäkringars pressrum: https://www.lansforsakringar.se/privat/om-oss/press-media/

Länk till Länsförsäkringar på Twitter: https://twitter.com/forsakringar

Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar. Tel.  073-094 2852
Presskontakt. Tel. 08-588 418 50.

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.