Var tionde förälder nallar från barnens spargris

En undersökning av Länsförsäkringar visar att var tionde förälder har tagit av barnens sparpengar utan att sätta tillbaka summan. Förra året var andelen 4 procent. -Det är en betydande ökning och trenden avspeglar att många barnfamiljer har haft det svårt att få ekonomin att gå ihop, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar.

Förekomsten att ta av barnens sparade medel utan att sätta tillbaka pengarna är mest märkbar bland ensamstående föräldrar och hushåll med låg inkomst, där nästan var femte ensamstående förälder (18 procent) och nästan var tredje hushåll med låg inkomst (28 procent) anger att de har gjort det.

-Många har fortsatt en ansträngd ekonomisk situation med höga räntor och stora utgifter för mat och andra inköp. Det är fullt förståeligt att mer pengar går till de vardagliga utgifterna och mindre till barnens sparande. Men försök sätta tillbaka pengarna när du har möjlighet till det, om du tagit av barnens spargris, och försök att endast dra ner på sparbeloppen än att ta bort det helt. Det är lätt att glömma att återställa det månatliga sparandet när ekonomin förbättras, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar.

Undersökningen i siffror som visar andelen föräldrar som tagit av barnens sparpengar utan att betala tillbaka dem

• 10 procent bland samtliga föräldrar
  • 15 procent bland föräldrar som har barn mellan 0 – 5 år
  • 17 procent bland föräldrar som har barn mellan 6 – 8 år
  • 18 procent bland ensamstående föräldrar
  • 28 procent bland hushåll som har en samlad bruttoinkomst under 35 000 kr

Om undersökningen

• Undersökningen genomfördes av Verian (f.d. Kantar Public) på uppdrag av Länsförsäkringar den 31 januari till 6 februari 2024.
  • Undersökningen genomfördes online via Sifopanel.
  • 1000 individer från 18 - 79 år, med ett eller flera hemmaboende barn under 18 år, har svarat på frågorna.
  • Sifopanelen består av slumpmässigt rekryterade individer från ett riksrepresentativt urval avseende kön, ålder och region. Det finns ingen möjlighet att själv gå med i Sifopanelen. De som deltagit i undersökningen har blivit slumpmässigt utvalda.

Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar. Tel. 073 – 968 30 44. Stefan.Westerberg@lansforsakringar.se

Lena Bivner, pressansvarig, Länsförsäkringar. Tel. 08 – 588 40 000. lena.bivner@lansforsakringar.se

Länsförsäkringars pressjour, telefon 08–588 418 50, press@lansforsakringar.se

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.