Var tredje löntagare kräver friskvård av sin arbetsgivare

Mer än en tredjedel av svenskarna anser att arbetsgivaren bör ha det yttersta ansvaret för förebyggande hälso- och friskvård för sina anställda. Nästan varannan svensk menar att ansvaret bör ligga på den enskilde individen. Det visar en ny undersökning från Länsförsäkringar AB.

– Klart intressant att så många som 36 procent anser att det ytterst är arbetsgivarens uppgift att ansvara för förebyggande hälso- och friskvård. Förebyggande aktiviteter minskar sjukfrånvaron. Därför borde det vara en självklarhet för alla företag att erbjuda sina anställda den här typen av aktiviteter, säger Jan Lundmark, personaldirektör på Länsförsäkringar AB.

Knappt en tiondel av de tillfrågade i undersökningen anser att ansvaret bör ligga på samhället. I norra Sverige anser fler att arbetsgivaren bör ha det yttersta ansvaret, än att ansvaret bör ligga på individen. Unga människor, hemarbetande och låginkomsttagare tycker i högre utsträckning än andra att samhället bör ha det yttersta ansvaret.

– Att erbjuda medarbetare förebyggande hälso- och friskvård blir en allt viktigare konkurrensfördel för arbetsgivare. Vi ser det som en investering för både medarbetarna och företaget. Däremot går det ju inte att tvinga personalen att börja träna: viljan måste naturligtvis finnas hos den enskilde individen, säger Jan Lundmark.

Länsförsäkringar AB erbjuder idag sina medarbetare bland annat sjukvårds- och rehabiliteringsförsäkring samt olika hälsoprogram där hälso- och arbetsmiljöundersökningar används. Därutöver erbjuds subventionerade träningsmöjligheter i egen regi, personlig tränare och annan individuell hälsocoachning, tillsammans med en rad olika friskvårdsaktiviteter som massage och meditation.

Tycker du att arbetsgivaren bör ha det yttersta ansvaret för förebyggande hälso- och friskvård (i procent)?

Totalt/Män/Kvinnor
Ja, det tycker jag 36/38/35